اعتراضات طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ - عکس از اسوشیتدپرس

اعتراضات طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ – عکس از اسوشیتدپرس

هزاران فعال خواستار دموکراسی در هنگ‌کنگ که پس از درگیری با پلیس موجب تعطیلی موقت مقر دولت شدند، از دستورات عقب‌نشینی پس از دو ماه اعتراضات مداوم در این دولت شهر سرپیچی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئونگ چان- یینگ، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ روز سه شنبه گفت: پلیس تاکنون صبور بوده اما از این پس اقدامات جدی و قاطعانه‌ای انجام می‌دهد؛ اظهاراتی که حاکی از تمام شدن صبر مقامات دولتی و پلیس دارد.

جاشوآ وونگ، رهبر دانشجویان معترض هنگ‌کنگ دوشنبه شب در مرکز محل اعتراضات در نزدیکی مقر دولت گفت، وی و دو تن دیگر از جمله یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی برای تحت فشار گذاشتن پکن زمینه اعطای دموکراسی کامل به هنگ‌کنگ، اعتصاب غذا را آغاز می‌کنند.

از سوی دیگر رئیس اجرایی هنگ کنگ به خبرنگاران گفت: برخی از مردم صبر و شکیبایی پلیس را با ضعف اشتباه گرفته‌اند. من از دانشجویانی که قصد دارند مجدداً به محل‌های اشغال و اعتراضات بازگردند، می‌خواهم تا این کار را انجام ندهند.

این ناآرامی‌ها زمانی آغاز شد که سفارت چین به قانون‌گذاران انگلیس گفت که آنها اجازه سفر و ورود به هنگ‌کنگ را ندارند.

ادامه درگیری های خشونت آمیز در هنگ کنگ می تواند سرآغاز تنش جدی در روابط سیاسی چین و بریتانیا ارزیابی شود.

“سر ریچارد اوتاوای” رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا پکن را متهم کرده است که اجازه ورود گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا را در قالب یک کمیته حقیقت یاب به هنگ کنگ نداده است.

این نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا قرار بوده است تا ریاست هیاتی را به هنگ کنگ در هفته سوم دسامبر داشته باشد تا در خصوص تحولات سیاسی هنگ کنگ تحقیق کند ولی یک دیپلمات ارشد چینی به وی اطلاع داده است که به این گروه از سیاستمداران بریتانیایی اجازه سفر به هنگ کنگ داده نمی شود.

پکن روز دوشنبه ضمن دفاع از تصمیم خود در جلوگیری از سفر سیاستمداران بریتانیایی به هنگ کنگ نسبت به دخالت لندن در امور داخلی خود هشدار داده است.

در این میان سخنگوی نخست وزیر بریتانیا در این باره گفت: دیوید کامرون معتقد است که چین در ممانعت از سفر نمایندگان بریتانیایی به هنگ کنگ اشتباه کرده و این تصمیم را غیر سازنده می داند.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد انتقادات مطرح شده تاکید کرده است که این اقدامات کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا است که تحریک آمیز است نه اقدامات چین.

وی افزود: چین بارها به بریتانیا اعلام کرده است که با آنچه که ” تحقیقات توسط گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا است مخالف است و از آنها خواسته است تا این سفر را لغو کنند.»