کویت – میرزا الخلویلدی

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در جلسه افتتاح سومین دوره انعقاد پانزدهمین فصل قانونگذاری مجلس کویت چند نماینده را به «تخلف از قانون اساسی» متهم کرد.
شیخ صباح ضمن انتقاد از تخلف چند نماینده مجلس از قانون اساسی و تلاش آنان برای کاسبی انتخاباتی و تامین منافع فردی گفت «مواردی از اقدامات منفی و مواضع و طرح های بی نتیجه ملاحظه شده که اینها در واقع به مصلحت کشور نیستند. هدف از این اقدامات کاسبی انتخاباتی و تامین منافع شخصی یا اجرای پروپاگاندای خاص بر خلاف منافع کلان کویت به شمار می روند.»

او افزود «این اقدامات زیانبار گاهی به شکل و شمایل فرقه گرایانه و گاهی هم به شکل طرح های پر زرق و برقی که گروه های ساده لوح را جذب می کند بروز می کنند. این فعالیت ها اما در کل به کشور و جامعه در حال و آینده ضربه می زنند. بنده با توجه به مسئولیت و امانتی که به عهده دارم به صراحت اعلام می کنم که هرگز اجازه نمی دهم نعمت دموکراسی کنونی در کشور به منبع تهدیدی برای ثبات و امنیت کشور تبدیل شود و همه سازندگی و دستاوردهای کشور را به باد فنا بدهد.»

امیر کویت خطاب به نمایندگان گفت «چرا برای طرح سوال از وزیران مسابقه گذاشته اید؟ چرا اینهمه إصرار دارید تا درباره مسائلی که در حوزه اختیارات وزرای دیگر هستند از رییس شورای وزیران سوال کنید؟! این اقدام مصداق تخلف از قانون اساسی و لایحه داخلی مجلس و احکام روشن دادگاه قانون اساسی است.»
او خاطر نشان کرد «آزادی بیان یکی از ویژگی های مثبت جامعه کویت است و ما مصمم به ادامه و تقویت این روند هستیم و به هیچ کسی هم در این خصوص امتیاز نمی دهیم. در کویت اصلا هیچ کس به عنوان زندانی سیاسی یا اندیشه روانه حبس نخواهد شد و آرای دادگاه هم بعد از برگزاری محاکمه عادلانه و برخورداری از کلیه شرایط و حق دفاع از خود صادر می شود.»
امیر کویت گفت «به این امید که افزایش موقتی قیمت نفت به مانعی در مسیر اصلاحات اقتصادی دولت تبدیل نشود.» دولت کویت از چند سال پیش با توجه به کاهش قیمت نفت برنامه اصلاحات اقتصادی اجرا می کند. حدود ۹۰ درصد منابع مالی بودجه عمومی کویت از درآمدهای نفتی تامین می شود.