تناقض در تصریحات ایران در خصوص استفاده روسیه از پایگاه همدان

 بخشی از ویرانی های یک مسجد در جزیره الخالدیه توسط عناصر وابسته به داعش – عکس از الشرق الاوسط

بخشی از ویرانی های یک مسجد در جزیره الخالدیه توسط عناصر وابسته به داعش – عکس از الشرق الاوسط

احمد معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه روز گذشته در تصریحاتی برای «الشرق الأوسط» با بیان این که به تازگی با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در دوحه دیدار کرده است، گفت: « او هیچ طرح جدیدی درباره پرونده سوریه نداشت، بلکه برای شنیدن دیدگاه ما نسبت به اوضاع آمده بود».

الخطیب گفت که اعتراض شدید خود درباره حملاتی که روسیه در خاک سوریه انجام می دهد را به فرستاده روسی ابلاغ کرد، و ارائه طرحی درباره تشکیل کمیته های امنیتی و نظامی و اقتصادی و سیاسی از سوی بوگدانف در طی این دیدار را نفی کرد.

در عین حال به اصرار دائم مسکو برای بازگشت به مذاکرات اشاره کرد. الخطیب با رد کردن دیدگاه روسیه درخصوص راه حل سیاسی، روند تصمیم گیری آمریکا را به علت متعدد بودن طرف ها، دشوارتر دانست. وی افزود: «به طور خلاصه می توان گفت وضعیت در این مرحله نیمه فعال است».

در همین راستا، علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران روز گذشته، تقدیم یک پایگاه نظامی به روس ها در خاک ایران را تکذیب کرد. این گفته لاریجانی در پاسخ به اعتراض حشمت الله فلاحت بیشه یکی از نمایندگان پارلمان بود که در خصوص استقرار هواپیماهای خارجی در یک پایگاه متعلق به ارتش ایران هشدار قانونی داد، و این اقدام را نقض ماده ۱۴۶ قانون اساسی ایران دانست که استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور را حتی به دلایل صلح آمیز ممنوع می داند.

به گزارش سایت «خانه ملت» متعلق به پارلمان ایران، لاریجانی گفت: «ائتلاف با روسیه و سوریه به معنای تقدیم یک پایگاه  نظامی به روسیه نیست». وی آن چه طی دو روز گذشته در رسانه ها مطرح شد را «دروغ» خواند.