صحن علنی مجلس

صحن علنی مجلس

نایب رییس مجلس فاش کرد استیضاح دست کم پنج تا شش نفر از وزیران کابینه حسن روحانی، کلید خورده است.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس در مصاحبه ای با روزنامه آفتاب یزد که امروز چهارشنبه ۲۱ اسفند برابر با ۱۲ مارس چاپ شد، خبر داد که تلاش دارد برای دولت روحانی «سنگ تمام بگذارد»، برای همین «نزدیک به ۸۰ درصد سوالات را با رایزنی از دستور کار خارج می‌کند.»

نایب رییس مجلس اعلام کرد استیضاح دست کم شش وزیر کلید خورده و نام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت این کشور در این فهرست دیده می شود.

شکرخدا موسوی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس احتمال استیضاح شش وزیر را کم دانست، با این وجود وی از احتمال استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داده است.

دکتر فیاض زاهد، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، درباره استیضاح وزرای دولت روحانی به شرق پارسی گفت :” هنوز خبر استیضاح قطعی نشده و من طرح این موضوع را باجگیری سیاسی می دانم و معتقدم که هدفی جز فشار آوردن به دولت و گرفتن امتیاز در پس آن نیست”.

وی با اشاره به این نکته که احتمالا یکی از افراد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم باشد گفت :”نمایندگان مخالف گفتمان روحانی با طرح چنین موضوعی درصدد راه اندازی نمایشی سیاسی هستند و این کار به این سادگی ها هم که چنین توهماتی طرح می شود امکان پذیر نیست”.

باهنر ضمن یادآوری آن که نحوه تعامل مجلس با دولت «به هیچ وجه سیاسی» نیست، تاکید کرد که این را «وظیفه نانوشته خود می‌داند که از دولتی که شش ماه از حضورش در راس قدرت گذشته،» حمایت کند.

با وجود آن که باهنر درباره نقش حمایتی مجلس صحبت می کند، جلال جلالی زاده نماینده پیشین مجلس در دوره ششم در مصاحبه با آفتاب یزد، این استیضاح ها را در جهت خلاف افکار عمومی جامعه ایران خواند و گفت: «تندروها نشان دادند که هدفشان تضعیف و ناکارآمد نشان دادن دولت است. در واقع این نمایندگان تلاش می کنند با حربه استیضاح وزرا، معاونان و مدیران را نسبت به آینده دلسرد و مایوس نمایند.»

باهنر با اشاره به تکرار واقعه استیضاح وزار در مجلس در کابینه های مختلف گفت: «من به خاطر دارم در مجلس پنجم همزمان با دولت خاتمی، نمایندگان تصمیم گرفته بودند تا آقای حاجی وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کنند. همزمان آقای ناطق و بسیاری از از دوستان تلاش کردند تا این استیضاح از دستور کار خارج شود. چقدر با نمایندگان رایزنی شد که استیضاح فایده ای ندارد و شما را به هدفتان نمی رساند. البته برداشت خارجی این بود که نمایندگان مجلس از این که یکی از وزیران دولت رقیبشان استیضاح می شود، خیلی استقبال می کنند. حرف من آن است که مدیران مجلس باید در راستای همگرایی و هم افزایی تلاش کنند.»

نایب‌رئیس مجلس تحلیل خود از نتیجه انتخابات سال ۹۲ را چنین ارائه کرد که «افکار عمومی در فاصله سال ۷۶ تا ۸۴ دچار افراطی گرایی اصلاح طلبی و در سال ۸۴ تا ۹۲ دچار افراطی گری شدید اصولگرایی از نوع احمدی نژادی اش بود.»

باهنر تاکید کرد: «من تحلیلم این بود که مردم برای فرار از این دو دسته افراطی گری به یک جریان سوم پناه بردند.»

وی درباره رویکرد برخی نمایندگان به ظریف تصریح کرد: «در مجلس و مجموعه اصولگرایی افرادی هستند که به عملکرد آقای ظریف به‌به گفته و برخی اَه‌اَه می‌گویند. من هیچ کدام از این دو دیدگاه را قبول نداشته و نمره صفر و ۱۰۰ نمی‌دهم. اینکه آقای ظریف در پشت تریبون مجلس ریز مذاکرات را مطرح کنند را من نه لازم و نه مفید می‌دانم. اصلا ضرورت ندارد که این مذاکرات به این صورت صریح بیان شود…. مسائل دیپلماتیک مسائلی نیستند که دقیق، شفاف و صریح بیان می‌شود.»

نایب رییس مجلس ایران تاکید کرد: «به هرحال استیضاح چند وزیر همین الان استارت خورده است. حداقل ۵ تا ۶ نفر از وزیران استیضاحشان کلید خورده است. البته هنوز این مساله به صورت رسمی دریافت نشده وگرنه باید به جریان بیفتد. من خیالتان را راحت می‌کنم، با توجه به اینکه من هفت دوره در مجلس بوده و تمام دولت‌های بعد از انقلاب را تجربه کرده ام.»

بحث استیضاح وزرای دولت روحانی تقریبا از همان ماه های اولیه کار دولت جدید ایران در مجلس این کشور مطرح شده بود. نمایندگان وابسته به جناح تندرو در مجلس ایران تلاش دارند با جمع آوری امضا برخی از وزرای دولت یازدهم را که با سیاست های آن ها همخوانی ندارند، از گردونه خارج کنند. حتی با توجه به اینکه علی خامنه ای رهبر ایران از سیاست های خارجی دولت روحانی حمایت کرده است، این نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور که نقش به سزایی در پیشرفت مذاکرات هسته ای داشته است، بودند. این نماینده های تندرو همان کسانی هستند که تنها دو سال پیش برای استیضاح نشدن وزرای محمود احمدی‌نژاد از جانشان مایه می‌گذاشتند و با شنیدن یک «قول شرف»، استیضاح را فراموش می‌کردند.

مطرح کردن بحث استیضاح برای دولتی که از عمر آن یک سال هم نگذشته، می تواند نشان دهد که جناح تندرو نمی تواند به راحتی شکستی را که در انتخابات ریاست جمهوری ایران فراموش کند.