در جستجوی هواپیمای مالزیایی-رویترز

در جستجوی هواپیمای مالزیایی-رویترز

از معمای ناپدید شدن ناگهانی پرواز ام اچ ۳۷۰ هواپیمایی مالزی پنج روز می گذرد، اما هر روز ابهامی تازه بر سرنوشت این هواپیما افزوده می شود.

اولین ساعات روز شنبه هفدهم اسفند این هفته بود که یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ٧٧٧ متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی با ٢٣٩ سرنشین پایتخت مالزی را به سمت پکن ترک کرد. هواپیما در آسمان خلیج تایلند بود که از صفحه رادار محو شد. اغلب مسافران این هواپیما را شهروندان چینی تشکیل می دهند و از همین رو کشور چین با دغدغه و نگرانی بیشتری در حال تحقیق برای یافتن رد و نشانه ای از این هواپیمای غول پیکر گمشده است.

آخرین ابهام و نگرانی هم مربوط می شود به اعتراض مقامات خارجه جمهوری خلق چین به مقامات مالزیایی به خاطر ” گزارش های ضد و نقیض”.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین در پنجمین روز از ناپدید شدن این هواپیمای مسافربری به انتقاد علنی از مقامات مالزی پرداخت و گفت که مقامات چینی نمی توانند تشخیص دهند کدام اطلاعات و حرف مالزی ها راست است و می توانند باور کنند و کدام غلط.

روز سه شنبه بیستم اسفند نیز یکی از مقامات ارتش مالزی به خبرگزاری رویترز گفته بود که هواپیما تغییر مسیر داده بود و صدها کیلومتر به سمت غرب حرکت کرده بود؛ موضوعی که با گذشت یک ساعت از انتشار آن توسط نیروی هوایی ارتش مالزی تکذیب شد.

علاوه بر چین و مالزی، پای ایران و ایرانی ها هم به داستان هواپیمای گمشده کشیده شد. دو روز پیشتر گزارش هایی منتشر شد مبنی بر حضور مشکوک دو مرد ایرانی در این هواپیما. مردانی که با هویت جعلی و پاسپورت های تقلبی خود را در میان مسافران پرواز کوالالامپور – پکن جا داده بودند. از زمان انتشار این خبر موجی از تردیدها بر روی شناسایی هویت این دو ایرانی و احتمال برزو یک حادثه تروریستی متمرکز شد.

روز سه شنبه ۲۰ اسفند بود که پلیس اینترپل هویت واقعی این دو ایرانی را افشا کرد. یکی از آنها “پوریا نور محمدی” ۱۹ ساله بود و دیگری محمد “رضا دلاور” ۲۹ ساله. زمانی که نام واقعی این مسافران مظنون مشخص شد برخی از ایرانی ها به صفحه فیس بوک “پوریا” رفتند و با نوشتن کامنت هایی به تقبیح عملی که انجام داده بود و اینکه نام ایرانی ها را لکه دار کرده اند، پرداختند. عده دیگر نیز با توجه به ناپدید شدن هواپیما و اینکه او تنها ۱۹ سال داشت، احتمال تروریست بودن او را رد می کردند.

نهایتا پس از چند ساعت داستان واقعی پوریا، از زبان پلیس اینترپل بیان شد. اینکه مادر پوریا ساکن فرانکفورت آلمان بود و او می خواست به طور قاچاقی به آلمان برود تا با مادر خود زندگی کند و این موضوع ارتباطی با موضوع تروریسم ندارد.

مادر پوریا که در فرودگاه فرانکفورت به انتظار پسر جوان خود نشسته بود با شنیدن خبر مفقود شدن هواپیمایی که پسرش یکی از مسافران آن بود، با پلیس مالزی تماس می گیرد و موضوع اینکه پسرش از پاسپورت تقلبی استفاده کرده بود و هدف او از این سفر چه بوده است را شرح می دهد.

پوریا به علت اینکه به خدمت سربازی که برای پسرهای جوان ایرانی اجباری است نرفته بود، نمی توانست از کشور خود خارج شود. او نمی خواست برای دو سال به سربازی برود و سپس برای زندگی با مادرش راهی آلمان شود. محمد رضا نیز می خواست به پکن برود و از انجا به آمستردام و در نهایت به کپنهاک برود.

با مشخص شدن علت حضور پوریا و محمدرضا در این هواپیما و چرایی همراه داشتن پاسپورت تقلبی، موجی از همدردی از سوی ایرانی ها در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. آنها به ویژه پوریا که جوان تر بود، را قربانی شرایط زندگی سخت در ایران خصوصا برای جوانان می دانند و آن ها از اینکه غربی ها به دلیل مشکلات سیاسی ایران با آن ها به راحتی به این کشور برچسب تروریست می زنند، ناراحت هستند.

پوریا و رضا راهی را در پیش گرفته بودند که سالانه صدها ایرانی دیگر به آن دست می زنند. آنها برای یافتن یک زندگی بهتر در یکی از کشورهای غربی یا استرالیا متحمل هزینه های سنگینی می شوند. گروهی از آنان دارایی خود را در گرو زندگی در کشور دیگری می گذارند و گروهی دیگر در این مسیر جان خود را از دست می دهند. به گزارش برخی از رسانه ها ایرانی، قاچاقچیان انسان پاسپورت های دزدی یا تقلبی را گاه به قیمت ۳۰ هزار دلار به ایرانی هایی می فروشند که قصد دارند تا خود را به سرزمین رویاهایشان برسانند.

ظرف ماه های اخیر بارها خبرهایی درباره غرق شدن قایق های حامل پناهندگان ایرانی در نزدیکی سواحل استرالیا و جان باختن ده ها ایرانی در این مسیر منتشر شده است.

با این وجود، سخنگوی وزارت خارجه ایران از تلاش مقامات وزارت خارجه این کشور برای یافتن ردی از سرنوشت دو ایرانی حاضر در این هواپیما خبر داد. مرضیه افخم بر تلاش دستگاه دیپلماسی ایران با همکاری سفارت مالزی تاکید کرد.

گم شدن یک بوئینگ

همزمان با روشن شدن هویت دو ایرانی مضنون در این پرواز، انتقادهای چین به مالزی به سوژه تازه رسانه های جهانی تبدیل شده است.

هواپیمای بوئینگ درمدت بیست سالی که از حضورش در خطوط هوایی جهان می گذرد کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است. هواپیمای مدرنی که لحظه به لحظه با ماهواره ها در ارتباط است و موقعیت جغرافیایی و دیگر اطلاعات لازم و مهم را در اختیار ماهواره ها قرار می دهد. اکنون این هواپیمای ۶۰ متری به یکباره گم شده است. نه ماهواره ها تاکنون نشانه ای از انفجار هواپیما ثبت کرده اند و نه از درون هواپیما پیام درخواستی ارسال شده بود.