دیدار روسای کشور ایران و عمان در مسقط - عکس از ایسنا

دیدار روسای کشور ایران و عمان در مسقط – عکس از ایسنا

حسن روحانی رییس جمهور ایران که در عمان بسر می برد، در دیدار با سلطان قابوس پادشاه این کشور گفت: “روابط تهران – مسقط می تواند نمونه ای برای توسعه روابط بین کشورهای منطقه باشد. ”

رییس جمهور ایران که در نخستین سفر به کشورهای حوزه خلیج روز چهارشنبه به عمان سفر کرده است، پس از ورود به مسقط در فرودگاه این کشور مورد استقبال « فهد بن محمود آل سعید» نخست وزیر و «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

در دیدار روسای دو کشور علاوه بر روابط فیمابین سیاسی و اقتصادی، اوضاع منطقه و شرایط نابسامان آن مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس جمهور ایران را در این سفر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران همراهی می کنند.

روزنامه الرویه عمان در مطلبی با عنوان تعمیق همکاری عمان با ایران با اشاره به سفر حسن روحانی به این کشور آورده است: “این دیدار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و اهتمام ویژه ای به آن در راستای حمایت از همکاری دو جانبه میان دو کشور در همه زمینه ها با توجه با روابط تاریخی و حسنه دو کشور می شود.”

حسن روحانی در آستانه سفر به عمان گفته بود: “اهداف این سفر، تقویت روابط دوجانبه بین ایران و عمان است؛ چراکه رابطه ایران و کشورهای اسلامی و همسایه برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان بخاطر حساسیت بالای این آبراه، اهمیت ویژه‌ای دارند.”

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، مهم ترین دستاورد سفر روحانی به عمان را ترمیم روابط ایران به کشورهای عربی و حوزه خلیج دانست و به شرق پارسی گفت: “عمان جایگاه مهمی در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و سفر رئیس دولت ایران به این کشور نشان دهنده پیام دوستی برای کشورهای عربی است”.

وی افزود: “از آنجایی که عمان و ایران رابطه خوبی پس از انقلاب داشتند و به خصوص در مورد جنگ ایران و عراق و رابطه با غرب نقش واسطه داشته و حتی در همین اواخر درمورد آزادی ملوانان بریتانیایی نقش میانجی ایفا کرده است. مهمترین دستاورد سفر اخیر هم که قبل از سفر به عربستان سعودی صورت گرفته، پیام دوستی و رفع کدورتها با ریاض است. وقتی که رابطه ایران و عربستان سعودی مثبت باشد بالطبع با کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس نیز روابط خوبی برقرار خواهد شد”.