آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه (دهم مه) گفت تنش های چند ساعت گذشته در خاورمیانه به دنبال حمله اسرائیل به سوریه نشان داد که پای «جنگ و صلح» در میان است. حمله اسرائیل به خاک سوریه در واکنش به حمله ای بود که به گفته دولت اسرائیل توسط ایران در بلندی های اشغالی جولان انجام شد.

مرکل درمراسم اهدای جایزه شارلمانی به امانوئل مکرون رئیس جمهورفرانسه درآلمان افزود:افزایش تنش در چند ساعت گذشته نشان می دهد که این مساله جنگ یا صلح است”.

سخنگوی ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز  روز پنجشنبه (دهم مه) اعلام کرد کشورش ضمن محکوم کردن حمله های موشکی ایران به اسرائیل از روسیه می خواهد تا از نفوذ و حضور خود در سوریه برای جلوگیری از انجام حمله در آینده استفاده کند. این اظهارات بعد از آن مطرح شد که چندین پایگاه ارتش اسرائیل توسط نیروهای ایرانی هدف حمله موشکی قرار گرفتند.

این مسئول بریتانیایی به خبرنگاران گفت: «ما ضمن محکوم کردن حمله هوایی ایران به اسرائیل بر حق دولت اسرائیل در دفاع از خود تاکید می کنیم».

وی افزود : “ما از ایران می خواهیم تا از حمله به اسرائیل خودداری کند و همه طرف های درگیری را به آرامش فرامی خوانیم. همچنین از روسیه می خواهیم تا نفوذ خود را در سوریه برای جلوگیری از حمله های بیشتر ایران به کار گیرد”.