- سینمادوستی- سپیده

– سینمادوستی- سپیده

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

“سینمادوستی” در لندن

“سینمادوستی” عنوان بخشی از جشنواره Open City Doc در لندن است که به سینمای مستند ایران اختصاص یافته است.

در این بخش فیلم هایی از فیلمسازان ایرانی یا فیلم هایی درباره ایران به نمایش گذاشته می شود. انقلاب دزدیده شده من (ناهید پرشون سروستانی)، جری و من ( مهرناز سعید وفا)، نینجاهای ایرانی (مرجان ریاحی)، سپیده ( بریت مدسن)، من نگهدار جمالی هستم، وسترن می سازم (کامران حیدری) و فیلم کوتاه هزار و یک قطره اشک(فاطمه احمدی) به نمایش درمی آیند.

این فیلم ها بین روزهای بیستم تا بیست و دوم ژوئن در سینماهای مختلفی در لندن نمایش خواهند داشت.

دو جشن ایرانی و یک میزدگرد درباره سینمای ایران هم در این برنامه برپا خواهد شد.

یک مستندساز ایرانی در اوین

مهناز محمدی

مهناز محمدی

مهناز محمدی، مستندساز ایرانی برای اجرای حکم پنج سال زندان خود فراخوانده و به زندان اوین منتقل شد.

مهناز محمدی اولین بار در مرداد ۱۳۸۸ به همراه جعفر پناهی به جرم فیلمسازی از وقایع سال ۸۸ بازداشت شده بود و در تیر ماه ۱۳۹۰ دوباره در خانه اش بازداشت و پس از یک ماه با قید وثیقه آزاد شد. در سال ۱۳۹۲ قاضی دادگاه او را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

محمدی حالا پس از مدت ها برای اجرای حکمش به زندان فراخوانده شده است. زندانی شدن محمدی عکس العمل های زیادی را در بین اهالی هنر به همراه داشت. هیات مدیره انجمن مستندسازان ایران پیگیر وضعیت او است و گفته می شود با وزارت ارشاد برای کمک در این موضوع رایزنی شده است.

این فیلمساز در زمینه حقوق زنان هم فعال بود و مستندهایی چون “ما نیمی از جمعیت ایران هستیم” را درباره مطالبات زنان در کارنامه دارد.

سینمای پیش از انقلاب ایران در جشنواره ادینبورگ

شصت و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ در اسکاتلند، برنامه ویژه خود را به سینمای ایران اختصاص داده است.

در این برنامه ۹ فیلم از ساخته های فیلمسازان شناخته شده ایرانی بین سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۸ به نمایش در خواهد آمد.

عنوان این برنامه “انقلاب منقطع” است و شامل نمایش فیلم های خشت و آیینه ( ابراهیم گلستان)، گاو (داریوش مهرجویی)، رگبار ( بهرام بیضائی)، مغول ها ( پرویز کیمیاوی)، شب قوزی (فرخ غفاری)، طبیعت بی جان (سهراب شهید ثالث)، خانه سیاه است ( فروغ فرخزاد)، اون شب که بارون امد ( کامران شیردل) و انتظار ( امیر نادری) خواهد بود.

در کنار این فیلم ها بخشی با عنوان تمرکز روی سینمای ایران هم وجود دارد که به فیلم های این سال های سینمای ایران اختصاص دارد. در این بخش فیلم های اشباح ( داریوش مهرجویی)، ماهی و گربه (شهرام مکری)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، سوت آخر (نیکی کریمی) من از سپیده صبح بیزارم (علی کریم)، ایرانی (مهران تمدن) و کفش های قرمز من (سارا رستگار) به نمایش درخواهند آمد.

نیکی کریمی، فیلمساز و بازیگر ایرانی هم به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلم های غیرانگلیسی در این جشنواره حضور خواهد داشت.

گاو

گاو

جشنواره بین المللی ادینبورگ از هجدهم تا بیست و نهم ژوئن برگزار می شود. قرار است برخی از فیلمسازان شناخته شده سینمای ایران هم در این جشنواره حاضر شوند.

بیانیه هنرمندان درباره موزه هنرهای معاصر

صد و هفده هنرمند ایرانی درباره کارکرد و موقعیت موزه هنرهای معاصر تهران هشدار دادند.

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد، ظرف مدت کوتاهی توانست صاحب گنجینه شگفت انگیزی از آثار معاصر جهان شود. در موزه هنرهای معاصر تهران آثار مشهوری از پیکاسو، جکسون پولاک، اندی وارهول و بسیاری از دیگر هنرمندان شناخته شده جهان وجود دارد. این گنجینه یک بار در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شد و البته آثاری که در آنها برهنگی دیده می شد از این نمایش حذف شدند.

خرید آثار بزرگ جهانی از شروع انقلاب تا به امروز متوقف مانده است. حالا ۱۱۷ هنرمند هنرهای تجسمی ایران نسبت به کهنه شدن این گنجینه در بیاینه ای هشدار داده اند و بر لزوم خرید آثار تازه و مشخص شدن هدف این مرکز تاکید کرده اند:« هدف اولیه این نهاد که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد خرید و گردآوری آثار تجسمی مدرن و روزآمد جهان و نمایش آنها به صورت یک موزه دائمی بود. به همین منظور در آن سالها مجموعه ‌ای از آثار هنر مدرن جهانی خریداری شد و گنجینه با ارزشی در مالکیت موزه قرار گرفت که اکنون هم اعتبار جهانی و هم ارزش مادی آن افزایشی قابل توجه پیدا کرده است. اما متأسفانه هدف اصلی چنین موزه‌ای در سال‌های بعد محقق نشد و موزه هنرهای معاصر تهران در عمل به صورت یک گالری بزرگ برای نمایش‌های کوتاه مدت و بعضاً سفارشی و فاقد کیفیت درآمد.»

برهنه شدن یک خواننده رپ

شاهین نجفی، خواننده رپ جنجالی، در اجرایی در تورنتوی کانادا به همراه گروهش برهنه شد.

این گروه شنبه شب (هفتم ژوئن) پس از اجرای ترانه نقی، بر روی صحنه برهنه شدند و دلیل این کار را اعلام همبستگی با زندانیان بند ۳۵۰ اوین اعلام کرده اند.

این عمل بازتاب گسترده ای در دنیای مجازی داشت. برخی با این عمل به عنوان تابوشکنی و متوجه کردن عموم نسبت به اتفاقات بند ۳۵۰ اوین یاد کردند و برخی دیگر این عمل نجفی را تلاش برای خودنمایی و جلب توجه بیشتر خواندند.

نمایشگاه صد هنرمند در کمک به گرسنگان

صد هنرمند ایرانی آثار خود را در یک نمایشگاه بزرگ گروهی در فرهنگسرای نیاوران ارائه خواهند کرد.
گروهی از هنرمندان سرشناس ایران همراه با هنرمندان جوان و کمتر شناخته‌ شده قصد دارند در چارچوب برنامه جهانی غذای سازمان ملل، با برگزاری این نمایشگاه گروهی به گرسنگان کمک کنند. دفتر سازمان ملل برای نخستین بار چنین نمایشگاهی در ایران برگزار می‌کند.

شکوفه ملک کیانی، مشاور هنری برنامه جهانی غذای سازمان‌ ملل‌ متحد در ایران به روزنامه “شرق” در تهران گفته است که اواسط بهمن ماه ۱۳۹۲ دعوت‌نامه‌ ای از سوی دفتر سازمان ملل در تهران برای گروهی از هنرمندان ایرانی فرستاده شد. هنرمندان تا خرداد فرصت داشتند که برای شرکت در یک نمایشگاه گروهی اعلام آمادگی کنند و اکنون صد هنرمند ایرانی آثارشان را برای نمایش در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.