یک مرد سوری در شهر حمص به دنبال سبزی می گردد تا برای تامین خوراک خانواده اش از آن استفاده کند – عکس آژانس خبری فرانسه – 1 فوریه 2014

یک مرد سوری در شهر حمص به دنبال سبزی می گردد تا برای تامین خوراک خانواده اش از آن استفاده کند – عکس آژانس خبری فرانسه – ۱ فوریه ۲۰۱۴

در پی توافق دولت سوریه با و نیروهای مخالف در این کشور، عملیات امدادرسانی و تخلیه غیرنظامیان از شهر حمص آغاز شده است.

امروز جمعه، ١٨ بهمن (٧ فوریه) شش اتوبوس برای انتقال زنان، کودکان زیر پانزده سال و افراد سالمند بالای پنجاه سال وارد این منطقه شده‌اند. آمبولانس ها و نیروهای سازمان ملل شدند تا کار امدادرسانی به ۲۰۰ نفر را آغاز کنند. آمارها حاکی از آن است که قریب به سه هزار نفر در حمص گرفتار شده است.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل خبر داد امکانات لازم را برای خروج غیرنظامیان از بخش قدیمی شهر حمص فراهم می شود و با توجه به توافق با میان نیروهای سوری و معترضان ارسال کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان روز شنبه هم ادامه پیدا کند.

بخش قدیمی شهر حمص از ژوئن سال ۲۰۱۲ تحت کنترل ارتش است. غیرنظامیانی که در این شهر گرفتار شدند کمی بیش از زیتون برای تامین خوراک خود دارند.

طلال برازی فرماندار حمص در دیدار با هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل فضای پیش آمده برای تخلیه غیرنظامیان را «مثبت» توصیف کرد. با این وجود به سبب مشکلات لجیستیکی این روند با کمی تاخیر شروع شد.

برازی گفت: «ما امیدواریم اولین گام با موفقیت پیش برود و ما فردا و پس فردا این روند را ادامه می دهیم تا مطمئن شویم همه غیرنظامیانی که خواهان ترک شهر قدیمی هستند از شهر تخلیه شوند.»

فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بان کی مون، گفت که تجهیزات لازم در حاشیه شهر حمص انبار شدند تا «بلافاصله پس از گرفتن چراغ سبز طرف های درگیر آن ها را به دست مردم برسانیم.»
فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، با ابراز خرسندی از امکان کمک‌رسانی به این گروه از ساکنان حمص گفته است که «تنها پیش‌شرط ما این است که کمک‌های ارسالی در اختیار تروریست‌ها و گروه‌های مسلح قرار نگیرد.»

المقداد گفت: «ما بسیار خوشحالم که در آخر ما امکان آن را پیدا کردیم که این مردم را از شهر خارج کنیم و به کسانی که لیاقت این کمک های انسان دوستانه را دارند کمک کنیم.»