وزارت دارایی آمریکا می‌گوید که شماری از این تحریم‌شدگان با شرکت هواپیمایی ماهان ایران ارتباط داشته‌اند.-آزانس عکس اروپا

وزارت دارایی آمریکا می‌گوید که شماری از این تحریم‌شدگان با شرکت هواپیمایی ماهان ایران ارتباط داشته‌اند.-آزانس عکس اروپا

وزارت دارایی آمریکا تعدادی از اشخاص و شرکت ها را از اروپا و خاورمیانه که طرف معامله با ایران بودند، مورد تحریم قرار داده است.

وزارت دارایی آمریکا با نتشار بیانیه ای اعلام کرده است که این شرکت ها و افراد تحریم های وضع شده علیه ایران را زیر پا گذاشته اند و با دور زدن تحریم ها به ایران کمک کرده اند. از اینرو در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

به موجب این تحریم ها، این شرکت ها نمی توانند با نظام مالی آمریکا در ارتباط باشند و بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا، اموال تحریم شدگان در آمریکا توقیف خواهد شد و شهروندان آمریکایی از معامله با آن ها منع می شوند.

این دومین بار از زمان توافق هسته ای ژنو در سوم آذر (۲۴ نوامبر) است که آمریکا افراد و شرکت هایی را به علت نقض تحریم های ایران در فهرست تحریم های خود قرار می دهد.

در اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا، نام سه بازرگان ایرانی در صدر تحریم شدگان جدید دیده می شود که به گفته این وزارت، آن ها برای دور زدن تحریم ها اقدام به تاسیس چندین شرکت در گرجستان، امارات متحده عربی، ترکیه و سوئیس کرده بودند.

علاوه بر این سه بازرگان ایرانی، چندین بازرگان و شرکت فعال در ترکیه، امارت متحده عربی، گرجستان، آلمان، اسپانیا، افغانستان و لیختن اشتاین نیز تحریم شده اند.

در این اطلاعیه که روز پنج شنبه ششم فوریه منتشر شده، آمده است که اقدام جدید آمریکا در تحریم شرکت های ناقض تحریم های ایران نشانه عزم و تعهد این کشور برای ادامه «تحریم های موجود» علیه ایران است.

بر طبق تعهدات توافق ژنو، آمریکا متعهد است تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند، اما این کشور تاکید کرده است که قوانین در مورد تحریم های قبلی علیه ایران تغییر نکرده است و ناقضان این تحریم ها را مجازات خواهد کرد.

وزارت دارایی آمریکا می‌گوید که شماری از این تحریم‌شدگان با شرکت هواپیمایی ماهان ایران ارتباط داشته‌اند.

همچنین این وزتخانه اعلام کرده است که این شرکت ها و افراد برای دور زدن تحریم های مالی علیه ایران و فروش نفت و همچنین انتقال فناوری نظامی به تهران کمک کرده اند، همچنین بر اساس این اطلاعیه، شرکت های اسپانیایی در دستیابی به تکنولوژی هسته ای به ایران کمک کرده اند.