سازمان ملل متحد به «الشرق الأوسط»: کنفرانس مشورتی است * پسر صالح و موشک ها تحت تحریم هستند

خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن طی کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از رویترز

خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن طی کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از رویترز

حکومت یمن سقف نتایج مورد انتظار از کنفرانس ژنو، که قرار است یک شنبه آینده برای بررسی صلح در یمن و پایان دادن به کودتای حوثی ها برگزار شود، را کاهش داد.

خالد بحاح، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن توضیح داد: «دیدار «ژنو» دیداری مشورتی خواهد بود نه مذاکراتی، و الزام آور نیست، ولی برای یافتن مکانیسمی برای اجرای قطعنامه های سازمان ملل (۲۲۱۶) ضروری است».

اظهارات بحاح یک روز پس از تصریحات مشابهی که از سوی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن بیان شده بود صورت می گیرد که در آن تأکید کرده بود کنفرانس ژنو با هدف آشتی نیست، بلکه برای بحث در مورد چگونگی اجرای قطعنامه «۲۲۱۶» شورای امنیت است که اساس آن عقب نشینی حوثی ها از شهرهایی است که با استفاده از زور به دست گرفتند.

در همین حال اظهارات فرحان حق، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، مواضع هادی و بحاح را تقویت کرد. فرحان حق در اظهاراتی برای «الشرق الأوسط» گفت که همه طرف های یمنی با مشارکت در کنفرانس ژنو بدون شروط سابق موافقت کردند و این دیدارها برای رایزنی و مشورت خواهد بود نه مذاکرات در این مرحله».

اما در زمینه میدانی، جنگنده های ائتلاف دفتر سرلشکر احمد علی صالح، پسر رئیس جمهور سابق یمن علی عبد الله صالح را بمباران کردند. این حمله هم زمان با قرار گرفتن نام او بر لیست تحریم های اروپایی صورت گرفت. علاوه بر پسر صالح، نام عبد الملک الحوثی رهبر حوثی ها نیز در این لیست قرار گرفت. این تحریم ها شامل ممنوعیت فروش تسلیحات، سفر، و بلوک دارایی ها می باشد.