حوثی‌ها ۱۴۶ پایگاه و ۴۵۰ نیروی خود را در طی یک هفته از دست دادند

ریاض: عبدالهادی حبتور

نیروهای ائتلاف حمایت از مشروعیت و دولت قانونی یمن به رهبری سعودی بر حمایت خود از کسانی که قصد جدایی از حوثی‌ها را دارند تأکید کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، ترکی المالکی سخنگوی نیروهای ائتلاف، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض عنوان کرد نیروهای ائتلاف نه تنها در زمینه نظامی بلکه در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و انسانی در یمن فعال هستند.
وی اضافه کرد: نیروهای این ائتلاف با سازمان ملل براساس روشی معین برای بازرسی کشتی‌هایی که عازم بندرهای یمنی است، عمل می‌کنند.
المالکی اظهار کرد: نیروهای مشترک ائتلاف حمایت از مشروعیت و دولت قانونی یمن ۱٫۵ تن حشیش را در استان المهره و ۳۰ کیلوگرم را در استان حجه ضبط و توقیف کردند که شبه نظامیان حوثی در حال تجارت آن بودند.
براساس گفته‌های وی، نیروهای ائتلاف در راستای برنامه‌های خود در جهت مبارزه با تروریسم، در حال آموزش نیروهای امنیتی استان‌ها برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و مواد مخدر هستند.
سخنگوی نیروهای ائتلاف از همه یمنی‌ها و از جمله رهبران حزب «کنگره عمومی مردم یمن» و نیروهای گارد جمهوری‌خواه یمن که قصد خروج از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را دارند، درخواست کرد که برای خروج ایمن با نیروهای ائتلاف در تماس باشند.
وی گفت: «از جدایی عبدالله الحامدی معاون وزیر آموزش در دولت کودتاچیان که عضو حزب «کنگره» است استقبال شد. وی با نیروهای ائتلاف ارتباط گرفت و خروج آن از صنعا به منطقه ای امن، انجام شد و سپس به ریاض منتقل شد».
المالکی با تأکید بر اعتماد نیروهای ائتلاف به مردم یمن و شرکای آنها در عملیات نظامی عنوان کرد به همه جدا شدگان نیز اعتماد داشته و زمینه خروج آنها فراهم می‌شود.
وی عنوان کرد: یمنی‌هایی که در مناطق تحت سیطره حوثی‌ها در صنعا هستند «حق آزادی بیان و خروج به خیابانها را ندارند و اگر فرصتی پیش بیاید به وظایف خود در قبال حکومت خود عمل می‌کنند».
سخنگوی نیروهای مشترک ائتلاف حمایت از مشروعیت و دولت قانونی یمن، همچنین به کمک‌های این نیروها به شهرهایی که با گردباد مداری مواجه هستند اشاره و عنوان کرد این نیروها به کمک‌های خود ادامه داده و ستاد مبارزه با بحران در المهره تشکیل دادند که از جمله فعالیت‌های آن ایجاد اتاق فرماندهی است که تمام نهادهای دولتی سعودی در آن برای کاهش رنج مردم المهره مشارکت کردند.
از جمله اقدامات آنها در این زمینه ایجاد سرپناه، برقراری نیروی برق، بازکردن راه‌ها، ادامه کمک‌های انسانی از طریق پل‌های هوایی و زمینی و اختصاص ۱۰ هواپیما برای نجات شهروندان است.
وی افزود: نیروهای مشترک ائتلاف به از بین بردن موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها ادامه داده و از همه کسانی که در جبهه‌های جنگ علیه حوثی‌ها شرکت می‌کنند، برای فشار آوردن به حوثی‌ها حمایت می‌کنند.
وی همچنین اشاره کرد برای کمک به شهروندان و کمک‌های انسانی، اعتباراتی در نظر گرفته شده‌است.
المالکی به شبه نظامیان داعش هشدار داد تا وضعیت موجود را درک کرده و وارد عملیات سیاسی شوند؛ چرا که ۹۰ درصد ملت یمن با وجود آنها مخالف هستند.
گفتنی است نیروهای ائتلاف اعلام کردند شبه نظامیان حوثی وابسته به ایران طی یک هفته، ۴۵۰ کشته داده و ۱۲۶ پایگاه خود را از دست دادند.