محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه براساس آمارهای شتاب تورم مهار شده است و در ماه‌های آینده قیمت‌ها به سطح قابل قبولی می‌رسد، خبر داد: رئیس‌‌جمهور نیز در هفته اول آذرماه گزارشی از برنامه ۱۰۰ روزه ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ محمد نهاوندیان در حاشیه بیست و هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نرخ ارز در بودجه سال ۹۳ بین ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است، اظهار داشت: این سؤال را باید از سخنگوی دولت بپرسید.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره حذف برخی دهک‌ها برای دریافت یارانه نقدی اظهار داشت: اصل ایده هدفمندی یارانه‌ها درست بود و همه کارشناسان از آن حمایت کردند، اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد که باعث شد آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود تا منابع حاصل از فروش حامل‌های انرژی به مصارف مشخصی برسد، محقق نشود، چرا که توزیع مصارف به درستی انجام نشد لذا باید در نحوه اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اصلاحاتی انجام شود.

وی افزود: اصلاح با ایجاد محدودیت الزام و اجبار انجام نمی شود بلکه باید توسط خود جامعه صورت گیرد.

نهاوندیان گفت: اینکه از طریق آمار اطلاعات خانوار جمع‌آوری شود به نوعی نقض حریم خصوصی است و ممکن است در انجام امور بروکراسی اشکلات به وجود آید، لذا این روش مورد تایید دولت نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: راه قابل اتکا در اصلاح هدفمند‌کردن یارانه‌ها کمک مردم است چرا که ما معتقدیم یارانه برای یاری‌رساندن به کسانی است که به آن نیاز دارند لذا اگر کسی نیاز ندارد باید داوطلبان انصراف دهد تا نیازمندان واقعی یارانه بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: راه دیگری هم برای اصلاح پرداخت یارانه‌ها وجود دارد و آن این است که به جای پرداخت یارانه‌ها شغل ایجاد کنیم چرا که ما معتقدیم اگر کسی شغل داشته و عزت‌مندانه درآمد کسب کند از اولویت بالاتری برخوردار است تا اینکه ماهانه مبلغی را به صورت یارانه نقدی دریافت کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین در خصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول در کاهش نرخ رشد تورم اظهار داشت: نیازی به گزارش صندوق بین‌المللی پول نداریم چرا که منابع رسمی خود ما هم نشان از آن دارد که شتاب تورم کاهش پیدا کرده است و نرخ تورم سیر افول خود را آغاز کرده است.

نهاوندیان گفت: پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در ماه‌های آینده تورم پایین‌تر هم می‌اید و انشاء‌الله اولین وعده دولت یازدهم که مهار تورم بود محقق می‌شود. لذا تا چند ماه آینده حتما سطح عمومی قیمت‌ها به حد قابل قبولی می‌رسد و حرکت با رونق افزایی را دنبال می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سؤال فارس درباره اینکه روز گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه مؤسسات و شرکت‌های ایرانی وضع کرده است در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی حسن‌نیت خود را نشان داده‌اند این اقدام اتحادیه اروپا چه پیامی دارد اظهار داشت: روند مذاکرات حساس و دقیق است و تیم مذاکره کننده با ملاحظه همه جوانب مسیر مذاکره را دنبال می‌کند.

وی افزود: در مذاکرات قبلی شاهد یک اختلاف نظر بین کسانی بودیم که در گذشته‌ها مواضعی بر علیه کشور ما داشته‌اند اما تحرک دیپلماتیک ایران آثار مثبتی داشته و گام‌هایی که برداشته شده است نشان دهنده روند مثبت مذاکرات بوده است.

نهاوندیان گفت: ما به دنبال تحقق هدف نتیجه برد برد در مذاکرات هستیم و اگر بدخواهان ایران سنگ‌اندازی کنند آن تصمیم رهبری که تاکید کرده‌اند اتمام حجت حاصل شده است انجام می‌شود.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: در هفته اول آذر‌ماه گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور به مردم ارائه می‌شود.

وی همچنین در خصوص منابع بانکی و وضعیت معوقات بانکی گفت: آنچه تاکنون اتفاق افتاده است ناشی از یک تخصیص غیرمبتنی بر مطالعات کارشناسی بوده است لذا اصلاح تخصیص تسهیلات در دستور کار دولت قرار دارد.