به نوشته وبسایت بی بی سی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، با ورود به تل‌آویو، پایتخت اسرائیل اعلام کرد فرانسه گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.

آقای اولاند گفت: “تا موقعی که مطمئن نشویم ایران تصمیم گرفته است که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای خود را تعطیل کند همه تحریم‌ها و تعقیب مطالبات خود را ادامه می‌دهیم.”

او از امروز یکشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) برای سفری سه روزه به اسرائیل رفته است. سفر آقای اولاند به اسرائیل در آستانه دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ انجام می‌گیرد.

در دور قبلی گفتگوها در ژنو، طرفین به توافقی نرسیدند و ایران اعلام کرد موضعگیری فرانسه مانع از دستیابی به توافق بوده است.

دیدار با شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور و نخست‌وزیر اسرائیل، بخشی از برنامه سفر آقای اولاند به اسرائیل است. هم شیمون پرز و هم بنیامین نتانیاهو از فرانسه خواسته‌اند که در مذاکره با ایران بر موضع خود در دور قبلی گفتگوها پایفشاری کند.

اسرائیل از توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های غربی خشمگین شده و آن را “اشتباهی تاریخی” خوانده است. اما متحدان غربی اسرائیل، به ویژه آمریکا، تاکید کرده‌اند که نگرانی‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نمی‌کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز روز جمعه به اسرائیل سفر خواهد کرد تا درباره جزئیات توافق میان ایران و ۱+۵ با مقام‌های اسرائیلی گفتگو کند. آقای کری پیشتر در واکنش به انتقادات اسرائیلی‌ها از روند مذاکرات گفت: “ما در مذاکرات با ایران کور یا احمق نیستیم.”

یکی از رهبران ارشد جنبش حماس، که کنترل غزه را در اختیار دارد، سفر فرانسوا اولاند به اسرائیل را محکوم کرده و گفته است او با حمایت از اسرائیل حقوق فلسطینیان را نادیده خواهد گرفت.

گفتگو درباره مذاکرات اسرائیل و فلسطین، حضور در آرامگاه یاسر عرفات و آرامگاه تئودور هرتزل بخش‌های دیگری از سفر آقای اولاند و هیات همراه او خواهند بود.