okmyrtusdfgsefytuyuiioqw3ruyhrgh_0

تل آویو- الشرق الاوسط

یک مقام بلند پایه اسرائیلی فاش کرد: اسرائیل برای بازداشت یاسر عرفات رئیس مرحوم تشکیلات خودگردان فلسطین و تبعید وی از کرانه باختری در سال ۲۰۰۲ برنامه ریزی کرده بود.

شائول موفاز وزیر دفاع اسبق اسرائیل گفت که وی و آریل شارون نخست وزیر وقت برای تبعید یاسر عرفات قبل از مرگش نقشه کشیده بودند. عملیاتی که در آن زمان به عملیات “السور الواقی” نامگذاری شده بود برای دستگیری و تبعید یاسر عرفات به مکانی دور با هواپیمایی که به این منظور آماده انجام ماموریت بود طرح ریزی شده بود.

موفاز در گفت و گو با کانال یک تلویزیون رسمی اسرائیل در برنامه ای به مناسبت پانزدهمین سالگرد یورش اسرائیل افزود سازمان اطلاعات اسرائیل اطلاعات کافی درباره یاسر عرفات داشت تا حدی که می توانست به مخفیگاه وی یورش برده و او را در حالی که خوابیده بود بازداشت و با شمار اندکی از نزدیکانش از جمله پزشکش به مکانی بسیار دور از مرزهای اسرائیل تبعید کند. اما این نقشه به دلیل بیماری و مرگ عرفات اجرایی نشد.

مقام های دولت اشغالگر اعلام کردند که در عید فصح که یهودیان آن را “عید آزادی” و”رهایی بنی اسرائیل از ستم فرعون مصر” می نامند کرانه باختری برای بیش از یک هفته از نهم تا هفدهم آوریل بسته خواهد شد. آنها این اقدام سرکوبگرانه علیه فلسطینیان با تضمین آزاد بودن و امن بودن جشن اسرائیلیان به مناسبت عید فصح توجیه کردند.

در این راستا، رژیم اشغالگر عملیات دستگیری و یورش زنجیره واری در شهرها و روستاهای کرانه باختری به بهانه “جلوگیری از انجام عملیات مسلحانه توسط گروه های فلسطینی” انجام داد.