دو حزب «دموکراتیک» و «اتحاد میهنی» برای ریاست جمهوری عراق رقابت می‌کنند

بغداد: حمزه مصطفى

روز گذشته جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور این کشور برگزار شد و این اولین بار است که دو حزب «دموکراتیک» و «اتحاد میهنی» که احزاب اصلی کردستان هستند بر سر این منصب رقابت می‌کنند.
به گزارش الشرق الأوسط، کاندیدای حزب «دموکراتیک کردستان» فواد حسین و کاندیدای حزب «اتحاد میهنی کردستان» برهم صالح است.
با اینکه این تنها منصبی است که ایران و آمریکا در آن دخالتی ندارند ولی تنش میان دو حزب بالا گرفته است.
در واقع جنگ اصلی میان اربیل و سلیمانیه است که سال گذشته در چنین موقعی از سال برای روش شدن وضعیت اقلیم کردستان و امکان جدایی آن از خاک عراق، همه پرسی راه انداختند که با موافقت ۹۳ درصد شرکت کنندگان همراه بود.
این نظرسنجی نتایج منفی بسیاری در برداشت که از جمله آنها این بود که بغداد بر کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف تسلط پیدا کرد.
دیگر احزاب کرد مسئولیت این نتایج را متوجه رهبر «حزب دموکراتیک» کردند که رئیس سابق اقلیم کردستان بود.
در این میان روز گذشته و روز قبل از آن هیئت‌هایی از سوی این احزاب برای حمایت از نمایندگان خود وارد بغداد شدند.
از سلیمانیه دو هیئت به ریاست کوسرت رسول معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان و بافل طالبانی از رهبران اتحادیه و فرزند جلال طالبانی به بغداد آمدند.
همچنین نچیروان بارزانی رئیس دولت کردستان عراق نیز به بغداد رسید.
باوجود اینکه هیئت‌های کردی برای حمایت از کاندیدای خود گردهم آمدند ولی جلسه مهم‌تر میان نیچروان بارزانی و بافل طالبانی برای رسیدن به توافق بر سر انتخاب یک نماینده کرد برای ریاست جمهوری بود.
با وجود تعدد کاندیداها که تعداد آنها ۲۴ نفر است ولی در واقع رقابت اصلی میان برهم صالح کاندیدای «اتحاد میهنی» و فواد حسین کاندیدای «دموکراتیک» است.
در این میان یکی از اعضای ائتلاف «فتح» عراق به الشرق الاوسط گفت: «ائتلاف «فتح» علیرغم تفاهم با بارزانی ولی به نمایندگان در انتخاب رئیس جمهور آزادی عمل داده است چرا که نمایندگان در مورد کاندیداها اختلاف نظر دارند برخی برهم صالح را علیرغم شرکت در همه پرسی اقلیم، چون همسو با جدایی اقلیم کردستان نیست قبول دارند و فواد حسین را که تحت تسلط بارزانی است را قبول ندارند».
این عضو که نخواست نامش فاش شود افزود: «تفاهم برای حل مشکلات بهتر از انتخاب کسی است که با وجود مشکلات زیاد میان اربیل و بغداد، از عهده روابط میان میان آنها برنیاید».
یک کارشناسی مسائل سیاسی نیز گفته است که انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول محقق نخواهد شد چرا که سخت است نماینده‌ای ۲۲۰ رای یا همان یک سوم آراء را از میان ۳۲۹ رأی کسب کند. دور دوم انتخابات میان دو نماینده‌ای خواهد بود که درصد بیشتر میزان آراء را به دست آورده‌اند».
او همچنین گفت: «شرط دور دوم انتخابات به دست آوردن اکثریت قانونی نیست بلکه همان اکثریت عددی و یا اکثریت آراء را شامل می‌شود».