در گفتگو با «الشرق الأوسط» نسبت به اتخاذ مواضع خصمانه که لبنان را از شرایط محیطی خود دور کند هشدار داد

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان «حزب الله» را مسؤل ادامه خلاء ریاست جمهوری در کشور و ناتوانی در انتخاب یک رئیس جمهور جدید دانست که از دو سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

سلیمان در مصاحبه ای که «الشرق الأوسط» با او انجام داد گفت که ادامه این خلاء به علت مقدم ندانستن منافع ملی بر منافع شخصی، و عدم تعهد به روش های دموکراسی در داوری است. وی مشکل  را در «حزب الله» دانست و گفت: «حزب الله می گوید به متحد خود (ژنرال میشل عون) کمک می کند که او هم می گوید به جز خودم رئیس جمهور دیگری را قبول نمی کنم». وی افزود: «از نظر اخلاقی ممکن است حق داشته باشد از متحد خود حمایت کند، اما وطن از هر چیزی مهم تر است و از متحد هم مهم تر است».

سلیمان تأکید کرد نباید هیچ موضوعی بجز مسئله انتخاب رئیس جمهور مورد بحث قرار گیرد و باید تمامی تلاش ها در این زمینه متمرکز شوند. وی هشدار داد: «اگر رئیس جمهوری وجود نداشته باشد نمی توان قانون انتخابات را به سرانجام رساند». سلیمان گفت: «هر گونه انتخابی در نتیجه این قانون صورت گیرد، بر خلاف قانون اساسی است، و اگر مجلسی از نمایندگان ایجاد شود، شبیه کنفرانس مؤسسان خواهد بود».

سلیمان همچنین بر ضرورت بی طرفی لبنان در تنش های منطقه ای و عدم اتخاذ مواضع خصمانه که این کشور را از شرایط محیطی خود دور کند تأکید کرد.