شاهزاده محمد بن سلمان با ترکی الدخیل خبرنگار و فعال رسانه‌ای

شاهزاده محمد بن سلمان با ترکی الدخیل خبرنگار و فعال رسانه‌ای

شاهزاده محمد بن سلمان ولی ولیعهد عربستان سعودی در نخستین مصاحبه تلویزیونی با شبکه “العربیه” اعلام کرد چشم‌انداز پادشاهی عربی سعودی که آن‌ را روزگذشته اعلام کرد، بیانگر اهداف کشور در توسعه و اقتصاد طی ۱۵ سال آینده است.

او افزود که این چشم‌انداز، چه با بالا رفتن قیمت نفت و چه با پایین آمدن آن، محقق خواهد شد. او تاکید کرد که سعودی، به قیمت بالای نفت نیاز ندارد بلکه با پایین‌ترین قیمت آن هم تعامل خواهد کرد “و ما می‌توانیم در سال ۲۰۲۰ بدون نفت زندگی کنیم”.

شاهزاده محمد بن سلمان  در مورد شرکت ارامکو گفت که فروش نخستین سهام این شرکت، بزرگترین حادثه تاریخی از این دست خواهد بود.

درباره طرحش برای تکیه بر درآمدهای غیر نفتی، شاهزاده محمد گفت که در سعودی به “اعتیاد نفتی رسیدیم، از همین رو توسعه بسیاری از بخش‌ها متوقف شد”. او خاطرنشان کرد که پادشاهی سعودی را ملک عبدالعزیز و مردانش، بدون نفت تاسیس و اداره کردند.

ولی ولیعهد سعودی توضیح داد صندوق سرمایه‌گذاری‌ها، آرامکو را اداره نخواهد کرد، بلکه این شرکت، شورای مدیریت خواهد داشت. او افزود که این صندوق، ۱۰ درصد از توان سرمایه‌گذاری در جهان را کنترل خواهد کرد و زمین‌هایی متعلق به کشور، به منظور توسعه آن‌ها و حل و فصل مشکلات شهرها از طریقشان، در اختیار این صندوق قرار خواهند گرفت.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت که سعودی، ۳ نقطه قوت دارد که کسی یارای رقابت به آن را ندارد. این سه نقطه قوت عبارتند از: “عمق عربی و اسلامی‌مان، توان سرمایه‌گذاری‌مان و موقعیت جغرافیایی”.

او خاطرنشان کرد که پل ملک سلمان، مهمترین گذرگاه خاکی در جهان خواهد بود؛ پلی که میان سعودی و مصر ساخته خواهد شد و فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و توسعه، ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد که بهره برداری از موقعیت جغرافیایی باعث خواهد شد که کالاهایی با ارزش صدها میلیارد، از راه سعودی به مناطق دیگر حمل شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، سال ۲۰۱۵ را سال اصلاحات سریع توصیف کرد و گفت که سال ۲۰۱۶، سال اصلاحات سریع، برنامه‌ریزی و طراحی شده خواهد بود. او افزود که ملک سلمان، اقدام‌های بزرگی برای تکان دادن راس هرم در قدرت اجرایی انجام داد.

درباره طرح کارت سبز “گرین کارت”، شاهزاده محمد بن سلمان گفت که این اقامت، به عرب‌ها و مسلمانان، امکان زندگی بلند مدت را در سعودی خواهد داد و یکی از پایه‌های سرمایه‌گذاری در کشور خواهد بود. او افزود که این طرح طی ۵ سال آینده اجرایی خواهد شد.

ولی ولیعهد سعودی به وجود کمبود در ارائه خدمات فرهنگی در سعودی با وجود تمدن‌های از میان رفته طی هزاران سال اذعان کرد و گفت که باید از این تمدن‌ها استفاده کرد. او تاکید کرد که درها برای گردشگری برای تمام کشورها به گونه‌ای که همسان با ارزش‌ها و اعتقادهای سعودی باشد، باز خواهد شد.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت که بخش‌های وزارت دارایی باز سازی خواهد شد که بازنگری در بودجه طی دو سال آینده، بخشی از این طرح خواهد بود. او خاطرنشان کرد که تمام پروژه‌های زیر ساختی، ادامه خواهد یافت و “آرزوی شهروندان آروزی ما است، مشکلات مسکن، بی‌کاری و دیگر مشکلات را حل خواهیم کرد”.

او افزود که باز سازی ساختار اسکان، به بالا بردن نسبت خانه دار شدن سعودی‌ها، خواهد انجامید. او گفت که وزارت دارایی در بازسازی ساختار پرداخت یارانه آب شکست خورد زیرا نباید یارانه انرژی و آب به ثروتمندان تعلق گیرد.

او خاطرنشان کرد که یارانه به صاحبان درآمدهای متوسط به پایین تعلق خواهد گرفت و ثروتمندانی که به بازنگری در تعرفه‌ها اعتراض کنند، مردم مقابلشان خواهند ایستاد. او تاکید کرد که بازنگری در یارانه انرژی و آب، شامل شاهزادگان و وزرا هم خواهد شد.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت که پادشاهی سعودی، تنها از کمتر از ۵ درصد معادن آن هم به شکلی غیر صحیح استفاده می‌کند. او نسبت به نبود صنایع نظامی در سعودی با وجود این‌که کشور سومین بودجه بزرگ نظامی جهان را دارد، ابراز تعجب کرد.

او افزود که شرکتی هولدینگ برای صنایع دولتی تاسیس خواهد شد، سهام‌های آن اواخر ۲۰۱۷ در بازار عرضه خواهد شد و شهروندان خواهند توانست در جریان جزئیات معامله‌های نظامی به صورت واضح قرار گیرند.

شاهزاده محد بن سلمان گفت:‌ “ارتش ما در هزینه نظامی، سومین ارتش جهان و در رتبه توانو بیستمین ارتش جهان است و این یک خلل است”. او ابراز امیدواری کرد که سعودی، به یکی از کم فسادترین کشورهای جهان تبدیل شود و “خصوصی سازی یکی از راه‌های مهم مبارزه با فساد است”.