محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - عکس از مهر

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از مهر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به نتیجه قطعی رسیدن در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۵+۱ را پیش از از مهلت چهارماهه بعید دانسته است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال رسیدن به نتیجه قطعی قبل از مهلت تعیین شده وجود دارد، گفت: « اگر در مذاکرات ایران و ۱+۵ به توافق کلی در موضوعات مختلف برسیم، باز هم نیاز به زمان است تا جزییات مذاکرات نیز انجام شود، بنابراین بعید می دانم زودتر از مهلت چهارماهه در مذاکرات به نتیجه قطعی برسیم.»

ظریف گفت «مذاکرات پیشرفت خوبی داشته» و افزوده است: «از ابتدا اعتقاد داشته و داریم که اگر اراده قوی از سوی غربی ها وجود داشته باشد، مذاکرات هسته ای خیلی زود به نتیجه می رسد.»

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه «اقدام مشترک» دست یابند که برای شش ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.

بر اساس توافق اولیه، قرار شد، شش قدرت جهان مذاکرات خود را با ایران را در طی این شش ماه ادامه دهند تا متن توافقنامه نهایی را آماده کنند.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

پیش از آغاز اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از اتمام مهلت شش ماهه و آغاز توافق چهار ماهه، ایران و آمریکا مذاکرات دو جانبه ای را روز پنج شنبه ۱۶ مرداد در وین برگزار کردند.

محمد جواد ظریف در خصوص این مذاکره دوجانبه گفت: «گفت و گوهای دو کشور درباره موضوع هسته ای به این دلیل است که با سایر کشورها دارای روابط سیاسی رسمی هستیم و می توانیم از طریق سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران مذاکرات مختلف را پیگیری کنیم که این شرایط درباره آمریکا صدق نمی کند.»

پیش از این نیز ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روند این مذاکرات دو جانبه به خبرنگاران گفته بود که «یک گفتگوی سازنده» انجام شده است و در عین حال اعلام کرده بود که جزییات این مذاکرات را به خبرنگاران اعلام نمی کند.

در این مذاکرات عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز معاون ارشد و وندی شرمن مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا همراه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون ربیس‌جمهور آمریکا، حضور داشتند. ویلیام برنز و جیک سالیوان پیشتر در مذاکرات مخفیانه با ایران شرکت داشتند.

ایران همواره ادعا کرده که برنامه هسته‌ای این کشور با مقاصد صلح آمیز طرح ریزی شده و این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست. به همین علت، تهران خواستار لغو تمامی تحریم های آمریکا و اروپا علیه این کشور است، اما غرب تعلیق یا لغو این تحریم ها را منوط به اطمینان حاصل کردن از غیر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران کرده است. غرب خواستار توقف غنی سازی در سطوح بالا و توقف کار برخی از تاسیسات هسته‎ ای ایران است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، بارها تنها راه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران را مذاکراه دانسته و گفته است: « «مذاکره تنها راهی است که پیش روی ما قرار دارد و به موفقیت در این مذاکرات امیدواریم.»

از سوی دیگر ایت الله خامنه رهبر ایران، که فرد اول نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، با اینکه از تیم مذاکره کننده این کشور حمایت کرده است، اما نسبت به توافق رسیدن نهایی ابراز ناامیدی کرده است. اگر چه وی در یکی از سخنرانی های اخیر خود این مذاکرات را بی فایده دانسته، اما ادامه آن را بلا مانع دانسته است.