حمایت از کالاهای اساسی در بودجه ۲۰۱۹
خارطوم: سیف الیزل بابکر

دولت سودان در اقدامی برای آرام کردن اعتراضات گسترده مردمی در چند روز اخیر به دلیل فشارهای معیشتی، یارانه نان را به میزان ۲۵ درصد افزایش داد.
به گزارش الشرق الاوسط، دولت در راستای تلاش‌های خود برای تأمین گندم، طرح واردات ۵۰۰ هزار تن آرد و گندم را پیشنهاد کرده و از اول هفته جاری سهمیه نانوایی‌ها را از ۳۴ به ۵۰ کیسه افزایش داده‌است.
سودان همچنین بر اساس نتایج نشست وزارت مالی و اتحادیه نانوایی‌ها، مبلغ یارانه آرد نانوایی‌ها را از ۴۵۰ پوند (۹٫۴ دلار) برای هر کیسه به ۶۰۰ پوند (۱۲٫۶ دلار) افزایش داد. گفتنی است آرد نانوایی‌ها توسط ۵ شرکت بزرگ توزیع می‌شود.
جلال پاشا دبیرکل اتحادیه نانوایی‌های سودان گفت: «در حال حاضر توزیع سهمیه آرد نانوایی‌های خارطوم رضایت‌بخش است. گفتنی است ۳۰۰۰ نانوایی مدرن و ۴۰ نانوایی سنتی در خارطوم وجود دارد».
دولت سودان علاوه بر افزایش اخیر یارانه آرد در سال جاری سه بار دیگر نیز آن را از ۱۰۰ پوند به ۲۵۰ و سپس ۳۵۰ پوند افزایش داده بود.
از سویی دیگر کمیته عالی مطالعات بودجه ملی دولت برای سال ۲۰۱۹ در پارلمان، پس از شنیدن گزارش بخش‌های چهارگانه اقتصادی، بودجه را تصویب کرد.
بر اساس بودجه جدید، ضمن تأکید بر حمایت از کالاهای اساسی، توزیع مستقیم این کالاها از تولیدکننده به مصرف‌کننده و بدون دخالت واسطه‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این برای اولین بار یک ماده قانونی برای مبارزه با فساد و حاکمیت قانون در بودجه اعمال شده‌است.
گفتنی است در بودجه سال ۲۰۱۹ سودان، به جز سیگار و دخانیات هیچ اثری از مالیات بر کالاها دیده نمی‌شود و قیمت گمرکی دلار نیز به مبلغ ۱۸ پوند حفظ شده‌است.
معتز موسی نخست‌وزیر سودان گفت: «بودجه ۲۰۱۹ بر اساس منابع واقعی، هزینه‌های متعادل و ریاضت اقتصادی در هزینه‌ها نوشته شده‌است. اولویت‌های ما در این بودجه افزایش تولید نفت، گندم، شکر، دولت الکترونیک و تحول و توسعه دیجیتالی است».