بررسی بندر گوادر پاکستان برای تقویت بخش صادرات سعودی

تلاش سعودی و پاکستان برای همکاری در بخش صنعت و خدمات

کراچی: محمد العایض

یک هیأت سعودی طی یک نشست در اتاق بازرگانی کراچی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با پاکستان در حضور نمایندگان این دولت، بخش تجارت و بازرگانان آن بررسی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، هیأت سعودی که متشکل از بازرگانان بود از ویژگی‌های بندر گوادر پاکستان و امکانات آن برای تسهیل حمل و نقل صادرات سعودی به کشورهای آسیای میانه مطلع شدند.
شاهزاده محمد خان نماینده تجاری پاکستان در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن اشاره به ویژگی‌های پاکستان در نزدیکی به بزرگ‌ترین بازارهای جهان، بندرهای پاکستان را گذرگاه لوله‌های انرژی، تجارت و توریست عنوان کرد.
وی اظهار کرد هیئت سیاسی پاکستان در سعودی روند کاری را در پیش می‌گیرد که راهکارها، امکانات بهبود تجارت دو جانبه و سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند و به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای پروژه‌های مشترک در دو بخش صنعت و خدمات است.
وی اشاره کرد که پاکستان نیز انگیزه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران سعودی ایجاد می‌کند تا در زمینهٔ انرژی، کشاورزی، صنعت، معدن و توسعهٔ زیرساخت‌ها در پاکستان سرمایه‌گذاری کند.
عمر الراجح مشاور سازمان توسعهٔ صادرات سعودی که یکی از اعضای هیئت سعودی بود، تأکید کرد این بندر موقعیتی استراتژیک در حمل و نقل بین‌المللی دارد و سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیارد دلاری چین برای زیرساخت‌ها و شبکه راه‌های سریع آن که شهر اوکسین یانگ پینن و این بندر را به هم وصل می‌کند آن را تبدیل به گذرگاه تجاری برای آسیای میانه کرده‌است.
وی پیش‌بینی کرد که این بندر در سال‌های آینده مقصد بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان و رقیبی برای دیگر بنادر جهانی خواهد بود.
وی توضیح داد که کالاهای سعودی طرفدار زیادی در آسیای میانه دارد اما به دلیل هزینهٔ حمل و نقل امکان رقابت با نرخ کالاهای دیگر کشورها را ندارد و بندر گوادر باعث کاهش این هزینه‌ها و رقابتی شدن کالاهای سعودی می‌شود.
وی در پایان گفت: سرمایه‌گذاران سعودی باید حضوری قوی در بخش‌های خدمات لجیستیک و همکاری در سلسله امدادرسانی‌های جامع برای حمایت از صادرات سعودی و تحقق سودهای بالا برای سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند و هنوز فرصت سرمایه‌گذاری رقابتی در زمینه ایجاد و مدیریت انبارها و صنعت بسته‌بندی وجود دارد.