حمله نیروهای هواپیماهای بدون سرنشین همواره با واکنش تند دولت افغانستان از جمله رئیس جمهور افغانستان همراه بوده است

حمله نیروهای هواپیماهای بدون سرنشین همواره با واکنش تند دولت افغانستان از جمله رئیس جمهور افغانستان همراه بوده است

مقامات محلی در شرق افغانستان، حمله هواپیمای بدون سر نشین (پهپاد) به هدفی در منطقه “محمد یونس خالص” واقع در حومه شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار را تایید کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی فارسی، احمد ضیاء عبدالزی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که به دلیل انفجار در خانه‌ای در این شهر دو نفر کشته شدند که هویت آنها تاکنون مشخص نشده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی قبلا به نقل از این مقامات گزارش کرده بود که در این حمله که در جنوب شهر جلال آباد رخ داده،دست کم یک نفر کشته شده است.

مقامات بیمارستان محلی هم به خبر نگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که جسد یک فرد به بیمارستان منتقل شده‌است.

براساس اظهارات مردم محل، انفجار ناشی از حمله یک هواپیمایی بدون سرنشین بوده است.

به گفته این شاهدان فرد کشته شده در این حمله “مولوی سیف الرحمان” نام داشت و برادر او در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، یکی از نمایندگان رابط طالبان در سازمان ملل بود.

دولت افغانستان همواره به نحوه مبارزه آمریکا با شورشیان و عملیات ضد تروریستی در این کشور اعتراض داشته و معتقد بوده است که آمریکاییان در این زمینه بدون هماهنگی با دولت افغانستان و به صورت یکجانبه عمل کرده‌اند.

چندی قبل حمله هواپیمای بدون سرنشین در ولایت هلمند باعث مرگ یک کودک شد و کلیک خشم حامد کرزی را برانگیخت.

در آن زمان، دفتر رئیس جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد و آن را نشان بی‌احترامی نیروهای آمریکایی به تصمیم نمایندگان مردم افغانستان در لویه‌جرگه مشورتی دانست.

برای جلوگیری از این تکرار چنین حوادثی، در یکی از ماده‌های توافقنامه امنیتی که قرار است میان افغانستان و آمریکا به امضاء رسد، تصریح شده که “طرفین توافق دارند تا با هدف حفظ منافع ملی ایالات متحده و افغانستان، به همکاری و هماهنگی نزدیک باهم بدون توسل به عملیات یکجانبه نظامی ایالات متحده علیه تروریسم، ادامه دهند. منظور از عملیات نظامی ایالات متحده بر ضد تروریسم، عبارت از عملیات متمم در حمایت از عملیات نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بر ضد تروریسم است.”

علاوه بر این، در توافقنامه امنتیی ذکر شده که رهبری عملیاتهای نظامی بر عهده نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان است و باید حاکمیت افغانستان را کاملا رعایت کند و به مصونیت و امنیت مردم این کشور توجه جدی داشته باشد.

تاکنون دولت افغانستان نسبت به خبر حمله هوایی اخیر واکنش نشان نداده است.