فرستاده سازمان ملل برای ایجاد آتش بس انسانی تا قبل از پایان ماه رمضان تلاش می کند

یمنی ها در حال خوردن افطار رمضان در تعز – عکس از خبرگزاری فرانسه

یمنی ها در حال خوردن افطار رمضان در تعز – عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن موفق شدند اولین گذرگاه مرزی (از اصل ۴ گذرگاه) بین یمن و عربستان سعودی را از دست شورشیان حوثی خارج کنند.

روز گذشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از شاهدان عینی نقل کرد که نیروهای مشروع یمنی پس از نبرد سنگینی موفق به کنترل گذرگاه الودیعه در استان حضرموت شدند و پس از آن هزاران یمنی در این گذرگاه تجمع کردند.

سرلشکر محمد المقدشی رئیس ستاد کل یمن به «الشرق الأوسط» گفت که نیروهای ارتش یمن، برای سازمان دهی جریان ترافیک بین دو کشور، دستور ارسال تقویت فوری برای گذرگاه را داد.

این در حالی است که اوضاع انسانی در شهر جنوبی عدن رو به وخامت است. این شهر روز گذشته پس از بمباران های بی هدف توسط حوثی ها و نیروهای هم پیمان آن ها در محله انماء، که مملو از آوارگانی است که پیش از این در فرار از نبردها به آن پناه برده بودند، شاهد موج دوم آوارگی بود.

در زمینه سیاسی، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن روز گذشته گزارش خود را درباره نتایج و جزئیات مشاوره ژنو در خصوص یمن ، که هفته گذشته برگزار شده بود، را به شورای امنیت تحویل داد. فرستاده سازمان ملل بر عزم خود برای برگزاری جلسات با حکومت یمن و هادی رئیس جمهور این کشور در هفته آینده در ریاض، و همچنین جلسات دیگری با دیگر احزاب مختلف یمنی در صنعا تأکید کرد. این جلسات برای بحث و بررسی طرح هفت بندی یا اصول اساسی تشکیل دهنده زمینه مذاکرات آینده خواهد بود که وی آن را «نزدیکی سیاسی» نامید. این مذاکرات همچنین برای اعلام آتش بس انسانی تا پیش از پایان ماه رمضان کنونی خواهد بود.

فرستاده ویژه در پی جلسه شورای امنیت گفت که با وجود شکست مذاکرات ژنو، اما این مذاکرات به عنوان سنگ بنای روند انتقال سیاسی در یمن به شمار می رود. وی همچنین گفت: «من ناراحت هستم از اینکه احزاب یمنی تقسیم شده بودند و به توافق نرسیدند، اما برگزاری جلسات مشورتی به خودی خود یک موفقیت است، و می بینیم که رسیدن هیئت به ژنو حتی با وجود تأخیر هیئت صنعا، یک دستاورد بود، و حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز اشاره ای به علاقه جامعه بین المللی به یمن بود».