ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی - عکس از خبرگزاری فرانسه

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی – عکس از خبرگزاری فرانسه

ملک عبدالعزیز: فلسطین چشم و چراغ من است و من قبل از هر چیز یک مسلمان هستم و محال است در حق فلسطین کوتاهی کنم.

تلاش های خبیثانه ای از سوی رژیم اسرائیل و دنباله هایش برای تخریب وجهه عربستان و متهم کردن آن به چشم پوشی از قتل عام های جنایتبار و وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه در جریان است.

ادعاهایی که برخی مقامات اسرائیلی کرده اند و نیز گفته های غیر مستقیم مقامات غربی از چارچوب موضوع ما خارج است. همچنین نقل قول هایی که برخی روزنامه ها بدون ذکر نام از مقامات عربی کرده اند…. همه و همه مجموعه ای از منابع فرضی و خیالی هستند که عربستان سعودی را در برابر حمله اسرائیل مردم غزه ساکت انگاشته اند.

برخی از این افراد پنداشته اند آنچه که من درباره رویکرد و نگاهم نسبت به صلح بین جهان عرب و جهان اسلام با اسرائیل نوشته ام دلیل بر این است که عربستان سعودی با اسرائیل درباره مسائل گوناگونی همچون موضوع ایران و یا غزه مشغول همکاری و هماهنگی است در حالیکه این فرض کاملا از واقعیت به دور است.
در تاریخ چهاردهم ژوئیه هیات دولت عربستان بیانه هفتگی اش را چنین صادر کرد :

«به ویژه پس از آنچه بر سر فرزندان ملت فلسطین وسرزمین و مقدسات آن در پی افزایش عملیات نظامی خطرناک اسرائیل آمده» خادم الحرمین الشریفین اقدام به تخصیص یک کمک فوری به مبلغ دو میلیون ریال سعودی به هلال احمر فلسطین کرده است تا نیازهای ضروری و فوری دارویی و پزشکی جهت درمان کسانی که در اثر حملات و تجاوزگری های اسرائیل به نوار غزه زخمی شده اند برطرف شود.

هیات دولت عربستان همچنین تجاوزگری های نظامی اسرائیل و بمباران وحشیانه در غزه که منجر به شهید و زخمی شدن صدها تن از فرزندان ملت فلسطین شد را محکوم کرد و همینطور پادشاه عربستان مجددا شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر ژنو را دعوت به انجام وظایف شان و عملی ساختن توافقنامه ژنو ۴ درباره اسرائیل و سرعت بخشیدن به تدابیر لازم جهت توقف تجاوزگری های اسرائیل به نوار غزه و همه جنایت ها و نقض حقوق ملت فلسطین کرد.

همچنین این هیات بر بیانیه پایانی نشست کمیته اجرایی فوق العاده و فراگیر وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و محکومیت جنایت های زشتی که متوجه ملت فلسطین است تاکید نموده و جامعه بین المللی را دعوت به برعهده گرفتن مسؤولیت هایش در راستای حفظ صلح و امنیت جهانی و در پیش گرفتن تدابیر لازم جهت پیشگیری از تجاوز اسرائیل به ملت فلسطین کرد.

این یکی از بیانیه های بسیاری است که از سوی بالاترین سطوح رهبری عربستان صادر شده است که البته با بیانیه اول آگوست ملک عبدالله به نقطه کمال خود رسید. پادشاه عربستان در این بیانیه دعوت به ارجاع اسرائیل به دادگاه بین المللی جنایی نموده است. لذا دیگر از رسانه های بین المللی پذیرفته نیست همه این بیانیه ها را نادیده بگیرند وسپس مدعی شوند عکس العمل عربستان در برابر حملات اسرائیل سکوت بوده است.

این در حالی است که پاسخ سفیر عربستان در لندن به ادعاهای عجیب و غریب و نامعمول روزنامه نگار انگلیسی که مدعی شده عربستان با اسرائیل در حمله به غزه هماهنگ بوده توسط رسانه های گروهی جهانی نادیده گرفته شد.در حالی که این رسانه ها به نقل و استناد بر منابع نامعلوم و بدون نام اکتفا کردند.

پادشاهی عربستان سعودی حامی و پشتیبان همیشگی ملت فلسطین است و از جنبه یک تکلیف دینی، انسانی و عربی به این قضیه می نگرد و از روی ایمان به عدالت و رد هرگونه ظلم و ستم تحمیل شده بر برادران فلسطینی موضع گیری می کند. همواره از زمان انتفاضه فلسطین علیه قیمومیت بریتانیا در دهه سی و تا کنون، رنج ها و دشواری های ملت فلسطین در صدر اولویت های فعالیت سیاسی و دیپلماتیک عربستان بوده است.

نامه ها وپیام های ملک عبدالعزیز به دولت انگلستان خود شاهدی بر این تعهد پایدار عربستان به قضیه فلسطین است. همچنین هیچ گاه سخنرانی شاهزاده وقت فیصل بن عبدالعزیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پس از مصوبه شماره ۱۸۱ را فراموش نمی کنیم که گفت:”ما به مجمع عمومی آمده ایم به این امید که کشورهای بزرگ و کوچک به یکسان تمام تلاش شان را برای بالا بردن سطح اخلاق بکار بندند.

ما اینجا آمده ایم با این امید که همه ملت ها به حقوق بشر و عدالت احترام بگذارند و آرزو داریم که این سازمان واسطه امنیت و صلح جهانی باشد و در عین حال توقع داریم این سازمان بتواند بنیانی استوار برای تحقق تفاهم مشترک بین همه ملت ها باشد. ما در برابر خدا و تاریخ عهد کرده ایم تا به این میثاق با حسن نیت و خالصانه عمل کنیم و به حقوق بشر احترام نهیم و با هرگونه تجاوزگری مقابله کنیم اما متاسفانه مصوبه امروز همه میثاق های قبلی را نابود ساخت”.

ضعف و سستی بین المللی وناتوانی شورای امنیت در اجرای ماموریت ها و وظایفش و سیاست قدرت های بزرگ در اتخاذ استانداردهای دوگانه به ویژه در قضیه فلسطین دلیل اصلی نپذیرفتن کرسی غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل توسط عربستان طی سال گذشته بوده است.

و عربستان با رهبری پادشاهانی که پی در پی در آن حکم راندند و اینجا جای ذکر نام شان نیست ملت و حکومت عربستان تمام تلاششان و انرژی شان را برای کاستن از دردهای مردم فلسطین و ظلم و ستم اشغالگران چه توسط انگلستان و چه اسرائیل به کار بستند.

انکار این تلاش ها یا کم جلوه دادن آن در واقع بازتاب ناتوانی و عجز است اما این حیله برای کسی کارساز نیست. و نیز تلاش بی فایده برای تخریب وجهه عربستان و تلاش های دیپلماتیک آن برای کم کردن دردهای فلسطینیان وبه ویژه در غزه پرده از نیات بدخواهانه صاحبش بر می دارد و هیچ ضرری به حال عربستان و رهبری اش نخواهد داشت.