اصغر فرهادی در جشنواره استانبول

اصغر فرهادی در جشنواره استانبول

“هنر ایرانی در یک هفته” دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

اصغر فرهادی رییس هیئت داوران جشنواره استانبول

اصغر فرهادی، فیلمساز شناخته شده ایرانی به عنوان رییس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم استانبول که تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، حضور دارد.

فرهادی در یک جلسه ویژه هم شرکت کرد تا تجربیات خود را با دانشجویان و علاقه مندان سینما قسمت کند. این جلسه مورد استقبال قرار گرفت و به طور همزمان از طریق وبسایت جشنواره هم پخش شد تا هزاران نفر از خانه های خود بتوانند پیگیر حرف های فرهادی باشند.

فرهادی از اولین تجربه برخوردش با سینما در کودکی آغاز کرد و گفت اولین باری که به سینما رفته، تنها نیم ساعت آخر فیلم را دیده و این باعث شده تا یک ساعت اول فیلم را تخیل و در واقع کارگردانی کند.

این فیلمساز برنده اسکار درباره شیوه کار خود توضیحات مفصلی داد و گفت که کارگردانی برای او همزمان با فیلمنامه نویسی شکل می گیرد و در واقع موقع نوشتن فیلمنامه کارگردانی هم می کند.

فرهادی گفت دوست دارد در ایران فیلم بسازد و حتماً در آینده باردیگر در ایران فیلم خواهد ساخت، اما پروژه بعدی اش در خارج از ایران فیلمبرداری می شود.

دو فیلم ایرانی هم در بخش های مختلف جشنواره استانبول حضور داشتند: دست نوشته ها نمی سوزند ساخته محمد رسول اف، تصویر پرقدرتی از وقایع قتل های زنجیره ای ارائه می کند و عصبانی نیستم ساخته رضا درمیشیان، تاثیر وقایع سال های اخیر را در نسل جوان بررسی می کند.

محمد رسول اف به دلیل ساخت این فیلم ممنوع الخروج است. رضا درمیشیان در سه نمایش فیلمش در استانبول حضور داشت و به سوالات تماشاگران پاسخ داد.

ادامه جدال بر سر دفن ریچارد فرای در اصفهان

ریچارد فرای

ریچارد فرای

در حالی که گروه های تندرو ایران شدیداً با دفن ریچارد فرای، ایران شناس معروف آمریکایی که وصیت کرده، در اصفهان در کنار زاینده رود دفن شود مخالفت می کنند، جسد این چهره برجسته هنوز بلاتکلیف مانده و دفن نشده است.

کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره المعارف گفته است که تاکنون دوبار از علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین المللی، خواسته است تا نظر آیت الله خامنه ای را درباره دفن فرای در اصفهان بپرسد.

موسوی بجنوردی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «به ایشان گفتم که اگر با آوردن پیکر فرای به ایران موافق نیستند، این قضیه را اعلام کنند، ولی اگر موافق هستند، سفارش کنند تا این بحث کاملا فرهنگی، سیاسی نشده و به ضرر ایران تمام نشود.»

بسیاری از تندروهای ایران، فرای را “جاسوس” و “صهیونیست” خطاب می کنند. در یکی از تازه ترین واکنش ها، روزنامه جوان که نزدیک به جناح تندرو ایران است، تهدید کرده است که در صورت دفن فرای در اصفهان، “مردم” او را نبش قبر خواهند کرد.

یک فیلمساز ایرانی در جشنواره زنان در لندن

سوزن

سوزن

جشنواره فیلم زنان با عنوانBird’s Eye View که مهمترین جشنواره با محور زنان در سینما در بریتانیا محسوب می شود، در لندن برگزار شد.

“سوزن” ساخته آناهیتا قزوینی زاده که اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بخش سینه فونداسیون را به دست آورد، یکی از پنج فیلم کوتاهی غیربریتانیایی بود که در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

سوزن که به عنوان اثری از دانشجوی مدرسه هنر شیکاگوی آمریکا در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستان دختری را روایت می کند که قرار است گوش هایش را سوراخ کنند. او ناظر مرافعه والدینش است و پس از آن قصه در یک مرکز پزشکی با دونفری که در حال سوراخ کردن گوش های او هستند، ادامه می یابد.

اعتراض به سانسور کتاب

شهلا لاهیجی

شهلا لاهیجی

شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان که از ناشران مهم و باسابقه محسوب می شود، گفت در اعتراض به عدم تغییر در وضعیت نشر ایران، در نمایشگاه کتاب امسال شرکت نخواهد کرد.

لاهیج در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: «بیش از یک سال است که سی و چهار کتاب را به اداره کتاب وزارت ارشاد سپرده ام که بدون هیچ مدرکی آنها را غیرقابل چاپ اعلام کرده اند و با وجود تغییر دولت نیز هنوز هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است.»

خانم لاهیجی به ایسنا گفته است: «منِ ناشر سی ساله، خط قرمزها را می‌شناسم و دلیلی نمی‌بینم که کتاب‌های مشکل‌دار چاپ کنم. اما متاسفانه آقایان متوجه نیستند که با ادامه این روند ممکن است چه اتفاقی برای فرهنگ مردم بیفتد. اگر این بار هم نتوانند موفق شود فضا را تغییر بدهند متاسفانه دوباره شاهد شکست یک ملت خواهیم بود و به نظر من این اتفاق در حال رخ دادن است چون تا حالا نشانه‌های خوبی در حوزه فرهنگ برای تغییر دیده نشده است.»

تقاضای نماینده مجلس: شکایت ایران از هالیوود!

قاسم جعفری نماینده مجلس ایران و از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در تذکری به وزیر ارشاد خواسته است تا “شکایت ایران از هالیوود” دوباره به جریان بیافتد.

این نماینده مجلس گفته است که شکایتی در جریان بوده، اما وزارت ارشاد آن را متوقف کرده است.

نماینده بجنورد مجلس ایران گفته است اگر این شکایت حتی از لحاظ حقوقی اثرگذار نباشد، “می تواند یک نهضت علیه سینمای آمریکا به راه بیندازد.”

این نماینده که در صحن علنی مجلس این موضوع را مطرح کرده در گفت و گو با رسانه ها گفته است: «وقتی هالیوود ملت ما را در جهان بدنام کند، آن هم با استفاده از روش های فرهنگی و هنری که بهترین روش است، ما هم این واکنش را نشان می دهیم و شکایتمان را از هالیوود پیگیری می کنیم تا به نتیجه برسد. آنها با فیلم هایی مثل ۳۰۰ و آرگو می خواهند ملت ما را خشن و سلطه طلب نشان بدهند. »