سرکشی رسمی حوثی‌ها علیه کامارت… تردید الیمانی در توانایی آنها برای اجرای توافقنامه‌ها

لندن: بدر القحطانی
عدن: علی ربیع
ریاض: عبد الهادی حبتور

پس از انتقاد شدید رهبران درجه دوم حوثی‌ها و حمله آنها به سازمان ملل و نمایندگان آن، این بار رهبران درجه اول کودتاچیان نیز در توانایی‌های پاتریک کامارت رئیس کمیته استقرار نیروها در حدیده تردید کردند.
معمر الاریانی وزیر رسانه یمن گفت: «همزمان با این انتقادات شبه‌نظامیان حمایت شده از سوی ایران، پایگاه هیئت دولت یمن که در نشست‌های کمیته حضور یافته بودند را با هواپیما مورد هدف قرار دادند».
محمد عبد السلام سخنگوی حوثی‌ها و رئیس هیئت آنها در مذاکرات روز گذشته به صورت رسمی طغیان کرده و از همکاری با کامارت سر باز زد، زیرا ژنرال هلندی با نمایش ساختگی آنها برای خروج صوری از بندر حدیده مخالفت کرد.
عبد السلام در یک توییت با اشاره غیرمستقیم به حمایت کامارت از دولت مشروع نوشت: «عدم پیشرفت توافقنامه استکهلم در حدیده به دلیل خروج رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل از روند توافق و اجرای یک برنامه دیگر است».
سخنگوی حوثی‌ها ژنرال هلندی را به ضعف متهم کرده، خواستار دخالت گریفیت شد و گفت: «به نظر می‌رسد این مسئولیت بزرگتر از توانایی‌های کامارت باشد و بدون دخالت گریفیت، امکان مذاکره در خصوص هیچ موضوع دیگری وجود ندارد».
خالد الیمانی وزیر خارجه یمن در گفتگوی تلفنی با «الشرق الاوسط» گفت: «حوثی‌ها گمان می‌کردند می‌توانند سازمان ملل را دور بزنند و از حدیده به شکل صوری و تشریفاتی خارج شوند، اما واقعیت این است که توافقنامه روشن است و امکان دور زدن آن وجود ندارد».
وی در ادامه افزود: «آنها به عنوان یک جنبش مبتنی بر خشونت و تسخیر، هیچ‌گاه نتوانستند به یک توافقنامه پایبند شده و آن را اجرا کنند».
وزیر خارجه یمن اشاره کرد: «این گروه افراط‌گرا حاضرند خود و کشور را به آتش بکشند، اما دادن امتیاز و خروج را نمی‌پذیرند. این حرکت بر اساس خشونت پایه‌گذاری شده و طبیعی است که رفتارشان این‌گونه باشد».