اربیل، الشرق الاوسط – حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه اتهام ها مبنی بر داشتن رابطه قوی با دولت این کشور را رد کرد و به الشرق الاوسط گفت این حزب همچنان مصمم است «بخش های کردنشین سوریه را آزاد کرده و فدراسیونی با دولت کردی محلی تاسیس کند.»

پس تازه ترین دیدار فهد جاسم فریج وزیر دفاع سوریه از شهر کردنشین قامشلی واقع در شمال سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک آماج انتقادات قرار گرفت. گفته شده بود فریج دیدار محرمانه ای با رهبران حزب اتحاد دموکراتیک کردهای این کشور داشته است.

جعفر عکاش یکی از رهبران ارشد حزب اتحاد دموکراتیک به الشرق الاوسط این اتهام ها را بی پایه خواند.

به گفته عکاش هدف از چنین «شایعه پراکنی ها» تحریک کردهای محلی علیه حزب اتحاد دموکراتیک است و چنین وقایعی پیشتر در شهر حلب پیش آمده بود.

با وجود تکذیب خبر ارتباط این حزب با دولت این کشور، عکاش احتمال آن که حزب های کرد سوریه از سوی دولت آن کشور تامین مالی می شوند را رد نکرد.

وی در ادامه گفت: «ما می خواهیم دولت محلی که اعلام کرده بودیم می خواهیم تاسیس کنیم مشروعیت داشته باشد. تا وقتی که طرف مذاکره به حقوق مردم کرد احترام بگذارد، برای ما مهم نیست که سر میز مذاکره با کدام طرف رو به رو باشیم.»

عکاش گفت: «ما مقابل رژیم ایستاده ایم و سیاست هایش را نمی پذیریم.»

عکاش از کردها خواست «با انتخاب یک نماینده در کنفرانس ژنو۲ شرکت کنند و به توافق اربیل تنظیم شده از سوی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پایبند باشند.»

عکاش از برخی احزاب کرد انتقاد کرد و گفت «تاسیس دولت کرد در شمال شرقی سوریه اقدامی زودهنگام بود.» به گزارش خبرگزاری ها، کردهای سوریه روز سه شنبه ۱۲ نوامبر در بیانیه ای از تشکیل دولت انتقالی در شمال این کشور خبر دادند.

او خاطر نشان کرد: «چنین اقدام هایی به نفع کردها نیست.»

عبدالحکیم بشار رئیس حزب دموکرات کردستان سوریه، اتحاد دموکراتیک کردهای این کشور را متهم کرده است که روابط محکمی با دولت سوریه دارد.

نخست وزیر کردستان عراق نچیروان بارزانی هفته پیش نسبت به اقدامات اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ابراز نگرانی کرد.

یکی از نمایندگان حزب آزادی سوریه به الشرق الاوسط گفت که شورای ملی سوریه نماینده مشروع کردهای سوریه است. وی در ادامه نسبت به اقدامات اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ابراز نگرانی کرد.

کووا عزیزی این حزب را متهم کرد که کنترل بخش های کردنشین سوریه را با هماهنگی دولت سوریه به دست گرفته است. به گفته عزیزی این حزب با القای این موضوع که تنها حزب فعال کرد در سوریه است، کردهای سوریه را به خطر خواهد انداخت.