شهر موصل -عکس از رویترز

شهر موصل -عکس از رویترز

اربیل – دلشاد عبدالله

به گفته منابع آگاه ده ها قرارگاه نظامی و سیاسی وابسته به سپاه قدس “سپاه پاسداران” ایران تحت پوشش گروه های شبه نظامی حشد شعبی در ساحل سمت چپ شهر موصل آغاز به فعالیت کردند.

این منابع افزودند معاون رییس جمهور عراق و دبیر کل حزب الدعوه نوری مالکی سرپرستی این قرارگاه ها و حمایت مالی از آنها برای جلب حمایت بزرگان عشایر و شهروندان در این شهر را بر عهده دارد.

شیخ مزاحم الحویت سخنگوی رسمی عشایر عربی در استان نینوا گفت “مالکی تا کنون در جلب حمایت شماری از روسای عشایر عرب سنی و چهره های شاخص ساحل چپ موصل و بخش جنوبی این شهر موفق عمل کرده است. او هم اینک به شکل محرمانه در حال سازماندهی شوراهای عشایر در نینوا است. این شوراها زیر نظر مستقیم وی و تحت حمایت سپاه و رهبر ایران، علی خامنه ای است.”
الحویت افزود “سپاه پاسداران در راستای اجرای این برنامه اقدام به افتتاح ده ها قرارگاه نموده که در برخی از آنها نیروهایی مجهز به انواع گوناگون اسلحه مستقر شده اند. برخی دیگر هم تابع احزاب کوچکی هستند که مالکی در صدد اخذ مجوز برای آنان از بغداد است؛ این قرار گاه ها به طور مستقیم با ایران ارتباط دارند.”

الحویت خاطر نشان کرد “چندین گروه مسلح توسط سپاه قدس مستقر شده که هر گروه کنترل یک منطقه را برعهده داشته و دست به بازداشت شهروندان می زند.”

الحویت درباره اهداف مالکی و ایران در خصوص استقرار نیروهای ایرانی در موصل گفت “آنها به دنبال دستیابی به بیشترین کرسی های پارلمان از موصل هستند. آنها همچنین در پی دستیابی به اکثریت کرسی های شورای استانی و چندپاره کردن بافت اجتماعی سنی ها و شیعه کردن موصل و مقابله با اقلیم کردستان هستند.”

به گفته یکی از چهره های شاخص در یکی از جناح های حشد شعبی که دفترهایی در داخل موصل دارد افسران ارشد ایرانی در این دفترها، به طور مدام، حضور دارند. وی افزود ایران در چند روز گذشته جنگ افزار و هواپیماهای هدایت شونده در اختیار گروه های شبه نظامیان تابع خود در موصل قرار داده است. او جزئیات بیشتری در این خصوص بیان نکرد.

ایران به دنبال ایجاد راه ارتباطی زمینی بین موصل و سوریه به منظور حمایت تسلیحاتی و ارسال نیرو برای رژیم بشار اسد و حزب الله است. ایران همچنین در نظر دارد نفوذ خود را همزمان با کنترل شهر موصل و نزدیک شدن به مرزهای شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان افزایش دهد.

در این راستا، شیخ محی الدین المزوری مسئول اطلاع رسانی شاخه ۱۴ حزب دموکرات کردستان در موصل به الشرق الاوسط گفت “به دنبال آزادسازی ساحل چپ موصل از دست داعش، گروه های بسیاری تحت پوشش حشد شعبی وارد این منطقه شده اند. حشد شعبی، اینک، ۴۳ دفتر در موصل دارد. دفاتر وابسته به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و چندین دفتر دیگر هم فعالیت می کنند که اینها زیر نظر نه دولت عراق و نه حکومت محلی در استان نیستند.”

المزوری افزود “برخی عشایر سنی هوادار جریان مالکی هستند. آنها مسلح هستند. گروه های سیاسی که از این عشایر حمایت می کنند در پی ایجاد بی ثباتی در مناطق آزاد شده و فتنه انگیزی بین مردم هستند”.

المزوری گفت “چنانچه کلیه احزاب و جنبش های سیاسی فعال در موصل از دیدگاه های سیاسی واحدی برخوردار نباشند موصل با شرایط کشمکش های مسلحانه شدیدی بین گروه های مسلح مواجه خواهد شد.”