ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست خبری-رویترز

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست خبری-رویترز

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در حال دست و پنجه نرم کردن با مناقشه اوکراین، بزرگترین تنش کشورش با غرب از زمان جنگ سرد است و در نشست رهبران آسیایی و اروپایی این بحران را همراه با همتایان غربی خود بررسی می کند.

پوتین امروز پنجشنبه ۱۶ اکتبر، در حاشیه دهمین دور نشست رهبران آسیایی و اروپایی، جلسه صبحانه رسمی با پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین و رهبران کلیدی اروپایی عضو این نشست خواهد داشت. وی در دیداری دوجانبه با پروشنکو نیز شرکت خواهد کرد.

وی پیش از این نشست در میلان، ایتالیا، موضعی سرسختانه در پیش گرفت و گفت: «تحریم هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا برسر نقش مسکو در بحران اوکراین اعمال کرده اند مانعی برسر راه اقدامات در جهت برقراری صلح و آرامش است.»

آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین و به خاطر حمایت‌ روسیه از جدایی‌طلبان آن کشور، روسیه را هدف تحریم‌هایی قرار داده‌اند.

در آستانه این دیدار، پوتین، در مصاحبه ای با روزنامه پولیتیکا، چاپ صربستان، رفتار باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در قبال روسیه را خصمانه خواند و تاکید کرد آمریکا تلاش دارد با اعمال تحریم‌ ها از این کشور باج‌گیری کند.

پوتین ایالات متحده را به تلاش برای دخالت در مسایل داخلی روسیه متهم کرد و از این کشور خواست «عواقب اختلاف و ناسازگاری میان قدرت‌های عمده اتمی» را در نظر بگیرد.

وی در این مصاحبه گفت: «ما امیدواریم شرکای ما متهورانه بودن تلاش ها در جهت ارعاب و تهدید روسیه را درک کنند و اینکه کشمکش بین این دو قدرت هسته ای ضربه ای به ثبات راهبردی است.»

پوتین گفت: «ما به نوبه خود آماده گسترش همکاری سازنده بر پایه برابری و منافع دوجانبه هستیم.»

اقدام روسیه در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه از اوکراین به خود و همچنین حمایت مسکو از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین باعث شده است روابط بین مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد برسد.