یکی از سدهای اطراف تهران - عکس از ایرنا

یکی از سدهای اطراف تهران – عکس از ایرنا

با تداوم بحران کم آبی در تهران، یکی از مقامات وزارت نیرو در ایران از برخورد با مشترکان پرمصرف آب در پایتخت این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرسول باقری معاون درآمد و امور مشترکان آبفای استان تهران گفته است که شهر تهران از نظر منابع آبی در وضعیت زرد قرار دارد، یعنی مصرف و تولید آب سر به سر است، اما اگر همچنان باران نبارد، این وضعیت قرمز خواهد شد.

این مقام وزارت نیرو در ایران با اشاره به قطع موقت انشعاب مشترکان پرمصرف در مردادماه و شهریورماه امسال گفت: «درصددیم با مشترکانی که بیش از ۳۰ تا ۴۰ مترمکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، برخورد کنیم.»

وی همچنین تاکید کرد که با توجه به شرایط بی آبی کنونی، «همچنان از مردم تقاضا داریم که مصرف خود را ۲۰ درصد کاهش دهند.»

بر اساس اخبار و گزارش های چندماه گذشته، بحران کنونی آب تهران در ۴۶ سال گذشته سابقه نداشته است.

خسرو ارتقایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم اردیبهشت ماه امسال گفته بود: «وضعیت آب تهران امسال در مقایسه با سال ۸۰ که سال کم بارانی بود، بدتر شده بطوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.»

وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از ۶ ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره‌برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست‌های منظمی به ریاست قائم مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

از سوی دیگر ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در ایران در نشست خبری در بهارامسال گفته بود: در حال حاضر در ۱۲ کلانشهر کشور با کمبود ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب روبرو هستیم.

وی با اشاره به وضعیت ۲۰۵ میلی‌متری بارندگی‌ها در ایران، گفت: «این میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۷ درصد و دراز مدت ۸ درصد کاهش داشته است.»

قائم مقام وزیر نیرو در ایران با بیان آنکه از ۳۱ استان این کشور ۲۱ استان با کاهش بارندگی روبرو بوده اظهار داشت: اثرات کاهش بارندگی سبب کاهش روان آب‌ها شده به طوری که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی شهرهای اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد را ۱۲ شهری اعلام کرد که با کمبود آب روبرو هستند.