ماموران ویژه گشت ارشاد در ایران - عکس از ایسنا

ماموران ویژه گشت ارشاد در ایران – عکس از ایسنا

گزارش ها حاکی است که نیروی انتظامی در ایران که در سال های گذشته روش های گوناگونی را برای اجرای طرح های مربوط به “امر به معروف و نهی از منکر” آزموده است، اکنون به طور آزمایشی “جریمه های ارشادی” را به اجرا گذاشته است.

طرح جدید یعنی “جریمه ارشادی” ظاهرا به ویژه پس از برخوردهای فیزیکی بین بعضی از مردم با “ناهیان از منکر” به اجرا در آمده است، برخوردهای فیزیکی که در بعضی موارد به جراحت شدید یا کشته شدن بعضی طرف های درگیر انجامیده است.

اخبار جسته و گریخته در این زمینه با اظهارات یکی از مقامات پلیس استان قم در ایران تایید شده است. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم روز شنبه در این باره گفته است: هزار نسخه ویژه نامه حاوی پیام تبریک فرماندهی و همچنین هشدار و راهنمایی های پلیس در ایام نوروز توزیع شده است.

سرهنگ احمد صادقی در گفتگو با مهر در این باره گفته است: در ایام نوروز پنج هزار برگ جریمه ارشادی صادر شده است؛ به این صورت که این برگ های جریمه شبیه به برگ های جریمه اصلی بوده است اما گزینه های آن تغییر کرده و بجای مبلغ جریمه، صلوات نوشته شده است.

به گفته این افسر نیروی انتظامی، در ایام نوروز برگ های تذکر کتبی حجاب و عفاف به صورت رنگی تهیه شده و به افراد مورد نظر به جای تذکر لسانی داده شده است.

از سوی دیگر پایگاه خبری پلیس هم به نقل از کاظم مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم نوشته است: «در ایام نوروز اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران به جای برگه های جریمه، به احترام اماکن مذهبی برگه های ارشادی جایگزین شد. شکل و طراحی این برگه‌ها همانند برگه‌های جریمه بود و در آن نوع تخلف راننده از قبیل پارک دوبله، بد حجابی، سد معبر، توقف در محل ممنوع و… مشخص شده بود تا رانندگان از نوع تخلف خود مطلع شوند.»

این طرح جایگزین پلیس، پس از آن به اجرا گذاشته شده است که طی سال گذشته بیش از سه تن از عوامل بسیج به علت درگیری با مردم به خاطر نوع پوشش و یا موارد دیگر کشته شدند و ده ها تن از آنها نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

به تازگی یک بسیجی به نام “علی خلیلی”، چند ماه پس از مجروح شدن به دست عده ای که قصد “ارشاد” آنها را داشت، در گذشت. مرگ او بازتاب خبری وسیعی در بین نیروهای بسیج همراه بود.

به نظر می رسد رخدادهایی اینچنین موجب شده است مقامات ایران به فکر بیافتند به صورت جدی به تبیین روش های موثر و جدید در جهت توسعه ارزش های مورد نظر حکومت ایران بپردازند.

دکتر امیر حسین آبادی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به این نکته که گشت ارشاد یادگار دولتهای گذشته است و به دولت روحانی هم رسیده است به شرق پارسی گفت : «با توجه به مشکلات و اعتراضاتی که به گشت ارشاد تحت نظارت نیروی انتظامی شده است، این سئوال مطرح است که چرا با تغییر دولت همچنان این گشت‌ به کار خود ادامه می دهد».

وی با اشاره به این نکته که بر اساس اصل هشتم قانون اساسی ایران، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ‌ای است همگانی و متقابل، گفت: «ما هنوز به یک سیاست منظم و یکدست در بحث امر به معروف نرسیده ام و به نظر می رسد با توجه به تجربه ای که این گشتهای ارشاد داشته است میان حقوق دانان و علمای اسلامی و همینطور مراجع ذی صلاح باید اجماعی صورت گیرد.»

این حقوق دان گفت: «درصورتی که مسئولان بنا دارند در دولت جدید نیز اجازه دهند همچنان گشت‌های ارشاد به فعالیت خود ادامه دهند باید آموزش، شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر به پرسنل این گشت‌ ها ارائه شود».

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران روز یکشنبه در سخنانی در مجلس با اشاره به جایگاه فرهنگ در پیشرفت ملت ایران گفت، «موضوع امر به معروف و نهی از منکر پایه تفکر اصلاحی مستمر جامعه قرار می‌گیرد که باید پذیرفت این اصل که اصلی بسیار مهم و تأثیرگذار در جامعه ما محسوب می‌شود، جایگاه خود را نیافته است. »

وی با اشاره به شهادت علی خلیلی طلبه ناهی از منکر گفت: «متأسفانه در روزهای ابتدایی سال خبر رحلت عزیزی را در این راه شنیدیم. از طرفی این ضایعه غم‌انگیز حکایت از عدم توفیق در برخورد با افراد شرور در جامعه دارد. بنده بارها این خطر را متذکر شدم و در جلسات مختلف مبارزه با این‌گونه طغیانگری را مطرح کردم. امر به معروف و نهی از منکر در بستر جامعه رخ می‌دهد که خود از ظرفیت اولیه آرامش برای اصلاح برخوردار باشد. ابتدا باید شرارت سرکوب شود تا زمینه تعامل فرهنگی برای اصلاح فراهم شود.»

از سو ی دیگر محمد اسماعیل کوثریˈ روز دوشنبه گذشته در حاشیه مراسم هفتمین روز شهادت ˈعلی خلیلیˈ شهید امربه معروف و نهی از منکر درگفت وگو با ایرنا گفت: این لایحه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و تا دو ماه آینده این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود.