«اسپارک» برای ملی سازی زنجیره تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های صنعتیِ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار

الدمام: عبید السهیمی

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد، معاون رئیس هیات وزیران و وزیر دفاع سعودی امروز پروژه شهرک انرژی ملک سلمان «اسپارک» را افتتاح می‌کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این شهرک یک سرمایه‌گذاری کلان به مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار است که شرکت «آرامکو» ی سعودی متولی آن است.
«اسپارک» برای تأمین نیازهای بازار نفت خلیجی در زمینه حفاری، تولید، پالایش، پتروشیمی، انرژی سنتی برق، تولید و رفع نیاز آب است که حجم بازار آن سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.
ملی‌سازی این بخش‌ها در واقع باعث ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی و مبلغ سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد برای سعودی می‌شود.
این پروژه که قرار است ساخت آن تا سال ۲۰۳۵ تکمیل شود در سه مرحله انجام خواهد شد.
مرحله اول آن را که ۱۳ کیلومتر مربع است شرکت «آرامکو» انجام می‌دهد.
در واقع مساحت این شهرک ۵۰ کیلومتر است و در نزدیکی شهر بقیق است که بزرگ‌ترین مجموعه نفت جهان در آن قرار دارد.
از سوی دیگر این شهرک در کنار خطوط راه‌آهنی احداث می‌شود که شهرهای سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج را به هم وصل می‌کنند تا بدین ترتیب به تمام بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دسترسی داشته باشد.
ایده این شهرک در واقع برای جذب سرمایه‌گذاری از طریق ملی‌سازی بخش تجهیزات و تأمین نیازهای بازارهای داخلی و خلیجی از طریق کارخانه‌های شهرک است و ۳۰ درصد از تولید آن به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
در دسامبر سال ۲۰۱۷ اولین سرمایه‌گذاری که برای پی‌ریزی تأسیسات جدید خود در این شهرک اعلام شد شرکت خدمات نفتی «شلمبرژه» بود که کارخانه‌ای برای تولیدات ویژهٔ سکوهای حفاری نفت خام و گاز در خشکی و همچنین تولیدات مربوط به زنجیره تجهیزات خود در آن احداث می‌کند.
در حال حاضر نیز با تعدادی سرمایه‌گذار مذاکره می‌شود که تا پایان مرحله اول این پروژه بیش از ۱۲۰ سرمایه‌گذار جذب خود کند.