نخست‌وزیر جدید عراق از معرفی دیگر کاندیداها به پارلمان برای کسب رأی اعتماد امتناع کرد

بغداد: حمزه مصطفی

مقتدا صدر رهبر جریان «صدر» عراق، با «وتوی» خود مانع از رسیدن فالح فیاض برای تصدی پست وزارت کشور و نامزد گروه «المشروع العربی» به رهبری خنجر خمیس برای وزارت آموزش و پرورش شد.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الاوسط» اطلاع داد که دلیل به تعویق انداختن معرفی ۸ وزیر باقی مانده دیگر در دولت عبد المهدی، به پارلمان در روز گذشته، همان «وتوی اعمال شده توسط رهبر جریان صدر، علیه فیاض است، و اکنون تلاش می‌شود تا اتحاد سائرون و به ویژه مقتدا صدر، را قانع کنند که این وتو را لغو و بگذارند فیاض را به عنوان تنها کاندیدای توده «بنا» پست وزارت کشور را تصدی کند.
عمر الحمیری، رهبر گروه «المشروع عربی»، در خصوص این موضوع به «الشرق الاوسط» گفت: «اصرار داریم نامزد گروه ما، صبا الطایی که دارای تجربه و توانایی و همچنین عامل تقویت عنصر زن در دولت عبدالمهدی است، به تصدی پست وزارت آموزش و پرورش درآید».
الحمیری در پاسخ به سؤال چه کسی قرار است متصدی وزارت دفاع شود، گفت: «گروه‌های سنی تعداد زیادی از نامزداهای با صلاحیت را برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند و اکنون بسیاری از بیوگرافی‌ها و رزومه‌ها پیش‌روی عبدالمهدی است».
وی افزود: «ما امیدوار بودیم که پست‌های امنیتی سهم شخصیت‌های مستقل شود، و خود نخست‌وزیر آنان را انتخاب کند، زیرا پرونده امنیتی در اولویت است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد».
از سوی دیگر، ائتلاف «سائرون» تأیید کرد که در مورد هشت کاندیدای وزارتی باقی‌مانده رأی نخواهد داد، مگر اینکه آنان را تغییر داد.
علی مهدی یکی از رهبران این ائتلاف در اظهاراتی گفت: «توافق بر تشکیل کابینه دولت، منوط به عدم نامزدی مقامات پیشین برای تصدی این وزارتخانه‌ها است، و این شامل فالح فیاض و دیگر نامزدها می‌شود».
وی با تأکید بر این که «رهبر جریان صدر، مقتدی صدر پیش از این نام نامزدهای کابینه را نمی‌دانستند».
از طرفی، جبهه ترکمان‌ها تهدید کرد که اگر به ترکمان‌ها همچنان به عنوان سومین قومیت در این کشور نگاه شود، برای احقاق حق خود به تمام روش‌های قانونی متوسل می‌شود.
ارشد صالحی رهبر «جبهه ترکمان» با بیان اینکه مخالفت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با واگذاری یک وزارتخانه حاکمیتی به ترکمان‌ها اجحاف در حق آنان است، گفت: «هدف از این اقدام تضعیف مواضع سیاسی ترکمان‌ها در پروسه سیاسی عراق است… قرار بود جبهه ما دو پست حاکمیتی در دولت داشته باشد، نخست‌وزیر و یک وزارتخانه دیگر».