«شاخص جهانی فتوا» خواستار تصحیح مفاهیم شد

قاهره: ولید عبدالرحمن

«شاخص جهانی فتوا» وابسته به دارالافتاء مصر روز گذشته با انتشار نتایج مطالعه جدید خود اعلام کرد: ۱۰۰ درصد فتواهایی که از سوی سازمان تروریستی داعش صادر می‌شود در جهت تحریک ضد مسیحیان و اعمال خشونت علیه آنها است.
به گزارش الشرق الاوسط، در این مطالعه آمده‌است: «تقریباً ۳۰ درصد فتواهای صادر شده از سوی داعش روی مسیحیان متمرکز شده و در بسیاری از آنها سعی در تحریک برای کشتن آنها دارد. در یکی از مهمترین این فتواها گفته شده که مسیحیان، اهل ذمه نیستند، بنابراین باید با آنها جنگید، کلیساهایشان را تخریب کرده و اجازه تعمیر و ترمیم آنها را ندهیم. مسیحیان نباید در پست‌های دولتی قرار بگیرند و هر حاکمی که اجازه حضور آنها در مناصب دولتی را بدهد کافر است».
به گزارش شاخص جهانی فتوا، فتواها مهمترین سلاح سازمان‌های تروریستی به‌شمار می‌رود، و آنان با هر کسی که در نظر و حتی عقیده مخالف آنان باشد می‌جنگند، کما اینکه بر همین اساس کشتن مسلمانان و مسیحیان را تجویز می‌کنند.
در ادامه این تحقیق آمده‌است: «۶۰ درصد فتواهای صادر شده علیه مسیحیان توسط نهادها و شخصیت‌های غیررسمی صادر شده‌است که ۹۵ درصد آنها عمدتاً آشفته هستند، چرا که توسط افرادی ارائه شده که هیچ گونه رویکرد علمی ندارند. این اشخاص واجد شرایط نبوده و از علم شرعی و فقهی آگاهی ندارند».
در این مطالعه در خصوص «احکام شرعی» صادر شده از سوی افراط گرایان آمده‌است: «این فتواها متنوع هستند. ۵۰ درصد آنها رابطه با مسیحیان را تحریم و ممنوع می‌دانند، ۲۰ درصد از این فتواها مسیحیان را کافر دانسته، ۲۰ درصد رابطه با مسیحیان را غیرمجاز اعلام کرده و ۱۰ درصد باقی‌مانده رابطه با آنها را واجب می‌داند.
شاخص جهانی فتوا در این باره توضیح می‌دهد: «۵۵ درصد فتواهای صادر شده دربارهٔ مسیحیان فتواهایی است که از آداب و رسوم منشأ گرفته‌است. یکی از مهمترین فتواهایی که باعث ایجاد اختلاف و فتنه شد، فتوایی بود که پذیرش هدایای مسیحیان در روز عید آنها، پذیرش تبریک آنان و اذان در کلیسا را حرام اعلام کرد. بر اساس این فتوا هیچ مسلمانی حق ندارد یک فرد مسیحی را با وسیله نقلیه خود به کلیسا برساند یا به او کمک کند، کما اینکه مسلمانان را از تکرار شعار وحدت ملی یعنی هلال و صلیب نهی می‌کرد».
این مطالعه خواستار گسترش انضباط فقهی و ایجاد رسانه‌هایی بزرگتر و گسترده‌تر برای گفتگو در خصوص آیات قرآنی مربوط به روابط با غیرمسلمانان و توضیح بعضی از مشکلات فقهی شد که باعث تصورات غلط می‌شود.
در این تحقیق شاخص جهانی فتوا همچنین آمده‌است: «باید مفاهیم قدیمی غلط مانند مفهوم جهاد، زندگی در جامعه مسلمانان و غیرمسلمانان توضیح داده شود و برخی از فتواها و مفاهیمی که از سوی بعضی گروه‌ها برای توجیه اقدامات تروریستی آنها استفاده می‌شود، به وضوح روشن شود».