علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور اسبق ایرانی

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور اسبق ایرانی

لندن – الشرق الاوسط آنلاین –عادل السالمی

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران شامگاه یکشنبه (۸ ژانویه) در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا و فارس به نقل از حسین مرعشی یکی از نزدیکان وی گزارش دادند هاشمی رفسنجانی به دلیل عارضه قلبی از طریق اورژانس به بیمارستانی در شمال تهران منتقل شد.

رفسنجانی یکی از بانفوذترین و برجسته ترین بنیانگذاران و بزرگ ترین راز دار اسرار نظام ایران محسوب می ود.

او یکی از نقش آفرین ترین چهره سیاسی ایران پس از آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و علی خامنه ای رهبر کنونی به شمار می رود و از او به عنوان “چهره ای عملگرا” یاد می شود. رفسنجانی در چند سال اخیر “شیخ اصلاحات” لقب گرفت و یکی از اعضای تعیین کننده در نگارش قانون اساسی ایران بعد از “انقلاب” خمینی و اصلاح آن بعد از درگذشت خمینی به حساب می آید.

رفسنجانی یکی از یاران نزدیک به خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ بود و مسئولیت های فراوانی را در جمهوری اسلامی عهده دار بود. او سکان ریاست جمهوری را از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ به دست گرفت.

وی پس از ریاست جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. این نهاد به نظارت بر فعالیت های رهبری علی خامنه ای و بررسی اختلافات میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان می پردازد. نفوذ رفسنجانی در ارکان حاکمیت در سال های اخیر کم رنگ شد. او به دلیل کهولت سن توسط شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ رد صلاحیت شد.

با این حال، اما حسن روحانی رئیس جمهور کنونی به دلیل حمایت های خود رفسنجانی و نیز محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در انتخابات ماه ژوئن ۲۰۱۳ به پست ریاست جمهوری رسید.

در فوریه ۲۰۱۶، پیروزی رفسنجانی در مواجهه با اصولگرایانی که برای حذف سیاسی وی از صحنه می کوشیدند توجه برانگیز بود، چه وی در انتخابات مجلس خبرگان به این نهاد راه یافت. مجلس خبرگان مسئولیت تعیین و برکناری رهبر در صورت لزوم را به عهده دارد.

رفسنجانی در اولین جنگ خلیج یعنی جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) نماینده خمینی در شورای عالی دفاع و جانشین فرمانده کل قوا بود که در این سمت، فرماندهان ارشد ارتش و سپاه، مستقیما زیر نظر وی فعالیت می کردند.

دفتر خامنه ای به مناسب درگذشت یار دیرینه و بارزترین دشمن سیاسی اش پیام تسلیتی داد.