این تصویر که از وبسایت های شبکه های اجتماعی گرفته شده افسران نیروهای امنیتی سعودی را در حال تدارک حمله ای ضدتروریستی نشان می دهد – عکس از الشرق الاوسط

این تصویر که از وبسایت های شبکه های اجتماعی گرفته شده افسران نیروهای امنیتی سعودی را در حال تدارک حمله ای ضدتروریستی نشان می دهد – عکس از الشرق الاوسط

الاحصی، عربستان سعودی، الشرق الاوسط – نیروهای امنیتی عربستان سعودی روز سه شنبه با واکنش سریع نسبت به حمله ای تروریستی در شهرستان الاحساء در استان شرقی این کشور، به صورت همزمان به حملاتی پرداختند تا ۱۵ مظنون تروریستی را بازداشت کنند که ظاهرا در حملات تروریستی روزهای دوشنبه و سه شنبه دست داشته اند.

سه مرد مسلح نقابدار پیش از این به زیارتگاهی شیعی در روستای دلوه در الاحساء پرداختند که به کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن چند شهروند دیگر سعودی انجامید. دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سعودی با واکنش سریع، افرادی را که در این حمله دست داشتند شناسایی و آنها را دستگیر کرد.

سرلشکر منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی روز سه شنبه در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: «پانزده نفر که در این حمله تروریستی مشارکت داشتند در عملیات همزمان پلیس در شش شهر از جمله شقره در استان قصیم، و الاقصی و الخبر در استان شرقی بازداشت شدند.»

دو افسر امنیتی نیز در جریان درگیری با دو مظنون تروریستی کشته شده اند.

سرلشکر ترکی در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط تایید کرد که این ۱۵ مظنون وابسته به «ایدئولوژی انحرافی» بودند. عربستان سعودی اغلب در بیانیه های رسمی از سازمان القاعده و ایدئولوژی آن با عنوان «انحرافی» نام می برد.

ترکی افزود: «تنها تفسیر این حمله به گروهی از شهروندان در الاحساء آنست که این اقدامی برای تحریک فتنه در جامعه است. به همین دلیل است که این گروه تروریستی شهری دورافتاده در الاحساء را برای حمله به شهروندان سعودی انتخاب کرده است.»

همچنین یک منبع بلندپایه امنیتی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با الشرق الاوسط گفت که بعضی اعضای این سلول تروریستی پیش از این بازداشت شده و یا در ارتباط با اقدامات تروریستی مجرم شناخته شده بودند.

مفتی اعظم سعودی و شورای علمای بلندپایه سعودی هر دو این حمله را به شدت محکوم کرده اند. این شورا که شماری از بلندپایه ترین روحانیون سعودی در آن حضور دارند، تیراندازی در احساء را جنایتی وحشتناک و حمله ای شرم آور خوانده و اعلام کرده است که عاملین این اقدام باید به اشد مجازات بر اساس قانون شریعت برسند.

این بیانیه همچنین از همه شهروندان سعودی خواسته است تا علیه اقدامات «جنایتکاران» و «دشمنان اسلام» که درصدد بی ثبات کردن کشور هستند، متحد شوند.

از سوی دیگر، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ مفتی اعظم سعودی، حمله تروریستی در احساء را «بی عدالتی بزرک» خواند که هدفش تحریک مناقشه در پادشاهی سعودی است. مفتی اعظم گفت: «این اقدام توسط افکار معیوبی انجام شده که درصدد ایجاد خدای ناکرده، فتنه بین مردم هستند.»

وی روز سه شنبه در پیامی تلویزیونی هشدار داد: «این فتنه و شیطنت توسط کسانی انجام می شود که درصدد رساندن شر به ما هستند و راه مناقشه فرقه ای را به روی ما باز می کنند تا ما یکدیگر را نابود کنیم و بکشیم.»

بلندپایه ترین مقام مذهبی سعودی گفت: «ما در یک کشور با امنیت و با ثبات و تحت دولتی واحد زندگی می کنیم که همه ما را دور هم جمع کرده است.» وی همچنین خواستار اشد مجازات برای مسئولان این حمله تروریستی شد که هدف آن ایجاد تفرقه در پادشاهی سعودی است.