ترکی فیصل رییس اسبق سازمان اطلاعاتی پادشاهی سعودی و سفیر در بریتانیا و آمریکا

ترکی فیصل رییس اسبق سازمان اطلاعاتی پادشاهی سعودی و سفیر در بریتانیا و آمریکا

خشمی که سعودی ها احساس می کنند، در مقاله ای با عنوان ” انکار تلاشهای عربستان نسبت به درماندگان” توسط شاهزاده ترکی فیصل منعکس شد و آن مقاله هفته گذشته در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شد.

وی دراین مقاله مطالبی درباره ” تلاشهای ظالمانه دولت اسرائیل و نوکران آن برای ارائه چهره عربستان سعودی به عنوان عامل چشم پوشی از قتل عامهای مجرمانه و وحشیانه در غزه” نوشته است و با استفاده از حقایق و نه آراء و اندیشه ها، موضع واقعی سعودی را در رابطه با آرمان فلسطین از عصر ملک عبدالعزیز فقید تا ملک عبدالله بن عبدالعزیز مشخص کرده است. مواضع مشهودی که هرگز نه بی اساس بوده و نه براساس محاسبات تنگ نظرانه سیاسی اتخاذ شده اند.

من احترام زیادی برای تقبیح کردن دولت اسرائیل و نوکران آن توسط آن عالیجناب قائلم؛ اما حقیقت این است که تل آویو همواره از این شگردهای مخرب استفاده کرده است و تلاشهای اسرائیل برای تیره و تارجلوه دادن حقیقت مسئله تازه ای نیست.

آنچه به نظر عجیب می رسد این است که عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج نیز به این تلاشها دامن زده اند. همچنین عجیب است که همین عده هرگز به نقل قول از رسانه دشمن یعنی اسرائیل نمی پردازند و هیچ اعتباری برای آن قائل نیستند مگر مواقعی ای که این رسانه ها برای تحقق بخشیدن به اهداف خود به عربستان سعودی اهانت کند.

ستاد فریب آمیزی که علیه عربستان سعودی و موضعش درباره مسئله فلسطین راه اندازی شده توسط خروجی رسانه ها که بودجه آن را یک کشور برادر تأمین می کند دامن زده شد. این جریان فضای کلی را مسموم و در عین حال موضع عربستان سعودی را درباره آرمان فلسطین مورد انتقاد قرارمی دهد.

در این میان حامیان اخوان المسلمین در داخل و خارج از عربستان سعودی از فرصت بدست آمده برای سوء استفاده از رویکرد کلی در جهان عرب که همواره با غزه همدردی کرده – به ویژه در پرتو حملات وحشیانه ای که درحال حاضر علیه آن صورت می گیرد- نهایت استفاده را برده و با تمسخر اظهار داشتند که موضع سعودی نسبت به حمله اسرائیل علیه غزه ضعیف بوده است.

آنهایی که به انتقاد از عربستان سعودی تمایل دارند می توانند به هر موضوعی بپردازند به جز دو مورد: یکی مسئله آرمان فلسطین و دیگری دفاع از دین اسلام و تمام مقدسات آن. همین مسئله در رابطه با مصر و دفاعش از فلسطین و آرمان فلسطین نیز صادق است.

جریان دروغها و تحرکاتی که علیه عربستان سعودی و مواضعش درباره آرمان فلسطین به ویژه غزه به راه افتاده دربرگیرنده یک استراتژی وسیعتر است، این استراتژی توسط کسانی اداره می شود که دانسته یا نادانسته با اخوان المسلمین هم رأی هستند و به اثرگذاری این استراتژی با جزئیات کامل کمک می کنند.

هرکس که رویدادهای عربستان سعودی را رصد می کند از رویدادهای امور داخلی تا رویدادهای گسترده تر و جدی تر، به این مسئله توجه می کند که از این تصویر مغرضانه درباره عربستان چگونه برای ایجاد اغتشاش در کشور تبلیغ می شود. لازم به یادآور است که اولین رسانه هایی که از این استراتژی فتنه انگیز استفاده کرده، رسانه های ایرانی و حزب الله بودند.

اکنون نیز شاهد دنبال کردن همین روند توسط خروجی رسانه های دیگری چون الجزیره قطر و خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی هستیم. بدون در نظر گیری رسانه های اجتماعی که اکثرا مطالبی غیر منطقی منتشر می کنند، بدیهی است که این استراتژی با شکست مواجه خواهند شد.

عربستان سعودی قوانینی را به تصویب رسانده که اخوان المسلمین، دولت اسلامی عراق و شام، القاعده و سایر سازمانهای ترویستی را مجرم قلمداد می کند. با وجود این قانون روشن و بی ابهام، اما متأسفانه باز هم افرادی هستند که آشکارا از یک گروه تروریستی یا گروهی دیگر حمایت می کنند.

برای مثال استاد دانشگاهی را در نظر بگیرید که به وضوح مدعی است که گروهش یعنی اخوان المسلمین تنها مسلمانان واقعی هستند و همه افرادی که با این مسلمانان مخالفت می کنند صهیونیست و دشمن دین هستند.اظهاراتی که وی دولت کشور خودش را نیز در این مقوله بسیار خطرناک قرار می دهد. اما این کلمات چون کلمات دیگر بدون مجازات باقی می مانند.

در طول جنگ ۲۰۰۶ لبنان، خروجی رسانه های حزب الله عبارت “عربهای صهیونیست شده” را اختراع کرد و آن را گسترش داد. این عبارت به افرادی اطلاق می شد که با سیاستهای این حزب مخالف بودند.

این جریان شکست خورد و دست حامیان و کسانی که به آن ملحق شدند نیز رو شد. در جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه، افرادی که طرفدار حزب الله بودند و پیش از افشا شدن جنایاتشان در سوریه آنها را قهرمان ملت می دانستند، از همین عبارت برای مخالفان با سیاستهای حماس استفاده کردند گویی حماس گروهی بهشتی و مصون از خطاست.

چه کسی می تواند باور کند که تل آویو در تلاش برای لکه دار کردن نام عربستان سعودی و سعودی ها به نوکرانش ملحق شده است؟

عالیجناب، این اسرائیلی ها نبودند که در این تلاش شکست خورده همانند جریان شکست خورده قبلی شرکت کردند. این جریان شامل خود سعودیها، کشورهای حاشیه خلیج و عربها بودند. پس صهیونیست در این معادله کیست؟