امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی عربستان سعودی در شهر رفحا – عبدالله آل محسن – الشرق الاوسط

امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی عربستان سعودی در شهر رفحا – عبدالله آل محسن – الشرق الاوسط

رفحا، فهد الذیابی، الشرق الاوسط – امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی عربستان سعودی اعلام کرد که دستور ویژه پادشاهی مبنی بر اینکه صدور فتوا تنها به اعضای هیات بلندپایه علما محدود شود در حال اجرا است.

وزیر گارد ملی عربستان سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت که وی بر این مساله تکیه کرده است که عقل های جوانان خطرات و پیامدهای پیروی از چنین فتواهایی را درک می کند و آنها به موازات کسانی که خواهان جهاد نادرست هستند گام برنمی دارند.

وی افزود: «ما تا به حال ندیدیم کسانی که مردم را به جهاد دعوت می کنند فرزندانشان همراه این گروه های تروریستی باشند. دست کم اگر کسی که فتوای جهاد می دهد صادق باشد و به فکر خود ایمان داشته باشد باید فرزندان وی در کانون جایی که ادعا می کنند در آنجا جهاد در حال انجام است حضور داشته باشند.»

متعب بن عبدالله اعلام کرد که دیدار اخیر وی از سربازان گارد ملی در “عرعر” و “رفحاء” در شمال عربستان سعودی برای بازدید از آنها نبود بلکه برای اطمینان یافتن از آنها بوده است. وی گفت که شاهد آمادگی و روحیه بالای سربازان گارد ملی بود و ابراز امیدواری کرد که این روحیه همواره در وجود سربازان وجود داشته باشد. متعب بن عبدالله تاکید کرد که تمامی اعضای گارد ملی آمادگی انجام وظائف خود را در هر لحظه دارند.

وزیر گارد ملی عربستان سعودی سفر اخیر خود را به دوحه پایتخت قطر در چارچوب رایزنی و همکاری برادرانه میان کشورهای خلیج عربی توصیف و اعلام کرد: «این سفر به دستور خادم حرمین شریفین و با هدف کامل کردن مذاکراتش با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در جده صورت گرفت.»

وی گفت: «پرونده بازگشت سفرای کشورهای حوزه خلیج به دوحه در حال حل شدن است.» متن گفتگو به شرح زیر است:

الشرق الاوسط: توصیه های ملک عبدالله بن عبدالعزیز برای پیشگیری از خطرات فکری که ممکن است به گمراهی جوانان منجر شود چیست؟

امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی عربستان سعودی: خادم حرمین شریفین در سخنرانی اخیر خود از علما خواست که در خطابه های خود جوانان را به بازگشت به دینشان و ارتباط و رایزنی با آنها برای دستیابی به فکر صحیح تشویق کنند تا کسانی که هیچ ارتباطی به علم صحیح شرع ندارند جوانان را به سمت خود فرانخوانند. دستور ویژه پادشاهی مبنی بر محدود کردن صدور فتوا به اعضای هیات بلندپایه علما در حال اجرا است و من امیدوارم خداوند جوانان را هدایت کند و آنها به سوی منبع صحیح فتوای شرعی گرایش پیدا کنند.

آمادگی و روحیه سربازان در دفاع از وطن و حفظ امنیت در مرزهای شمالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

الحمدالله من واقعا از آمادگی سربازان خوشحال هستم و روحیه آنها بسیار بالا بود و این به نوبه خود این مساله را از احساساتشان و صحبت کردن با آنها و آنچه فرماندهان میدانی و افسرانشان به من گفتند دریافتم. این افسران و فرماندهان اعلام کردند که سربازان آماده دفاع از مقدسات و میهن هستند. من سلام و محبت خادم حرمین شریفین، فرمانده عالی کل نیروهای نظامی و ولیعهد امین را رساندم و سربازان نیز از طریق من پیام دوستی و محبت خود را به خادم الحرمین الشریفین و ملت عربستان رساندند و در پیام خود اعلام کردند که در میدان های شرف و عزت از دین و عقیده مان دفاع می کنند و به تکلیف خود یعنی دفاع از کشورمان و مرزها و مقدسات و دستاوردهای آن ادامه می دهند.

سخن شما برای سربازان مبنی بر اینکه ارتش ها مقابل ارتش ها می ایستند و از مرزها دفاع می کنند نظر من را جلب کرد اما در مورد جنگ های فکری و برنامه های سری باید گفت که این یک ماموریت مشترک است که در وهله نخست منظور آن شهروندان است، شما مقصودتان چیست و چه هدفی را دنبال می کنید؟

بالطبع ارتش ها در مقابل ارتش ها قرار می گیرند و از مرزها دفاع می کنند و این مسئولیت قوای نظامی ما است و ما در گارد ملی بخشی از این قوا هستیم و از طریق همکاری با همکارانمان در وزارت دفاع و وزارت کشور از وطن دفاع می کنیم و خدا رو شکر می گویم که آماده هر امر غیر منتظره ای هستیم.

اما در مورد قوای فکری مان باید گفت که شهروند سعودی در هر مکانی قهرمان نخست آن است و باید همچون سدی محکم در مقابل گروه های مشکوک بایستد، گروه های مشکوکی که در خارج فعالیت می کنند و هدف آنها برهم زدن امنیت و ثبات و فتنه انگیزی و حمله فکری به جوانان سعودی است. بدون شک ماموریت مقابله با این گروه ها و چنین افکاری برعهده علمای ما است کسانی که ما انتظار داریم نقش بسیاری را در آگاه کردن مردم ایفا کنند و جوانان، صاحبان فکر و اندیشه و فرهنگیان را به هشدار دادن به مردم در زمینه خطرات افکار گمراه کننده تشویق کنند.

همزمان با تهدیدات گروه “داعش” بسیاری از نیروهای خارجی مصر و پاکستان در شمال عربستان سعودی تردد می کنند در این باره چه نظری دارید؟

این کلام را شنیده ام اما من و شما در دورترین مرز شمالی قرار داریم آیا شما نیروهای غیر سعودی مشاهده کرده ای؟

بالطبع ما به روابطمان و شراکتمان با کشورهای دوست و برادر افتخار می کنیم اما کسی که حامی مرزها و میهن است فرزندان این وطن چه در نیروهای مسلح، گارد ملی یا وزارت کشور است و ما به کسانی که نسبت به عربستان طمع دارند هشدار می دهیم نه تنها نیروهای نظامی در مقابل آنها خواهند ایستاد بلکه ۲۷ میلیون سرباز آماده دفاع از مقدسات و میهن هستند و این رقم تعداد جمعیت عربستان سعودی است و همه ما سخنرانی تاریخی خادم حرمین شریفین را در این زمینه به یاد می آوریم که گفت نخستین کسی است که به دفاع از میهن می پردازد.

اوضاع منطقه عربی و تلاش های دیپلماتیک و انسانی عربستان برای پر کردن شکاف در این منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است رویدادهای برخی کشورهای دوست و برادر دردناک است و بالطبع این امر هیچ مسلمان یا عربی را که خواهان خیر و پیشرفت برای امتش است را خوشحال نمی کند بنابراین خادم حرمین شریفین و دولت عاقل آن تلاش های دیپلماتیک و سیاسی را برای مهار اختلافات و درگیری ها انجام داده است و این تلاش ها ادامه دارد و در راستای تکلیف اخلاقی و انسانی و نقش محوری عربستان سعودی در جهان عرب و اسلام و در سطح جهانی صورت می گیرد و این تلاش ها خیر است و ما امیدواریم موفقیت آمیز باشد.

در راستای این تلاش ها شما هفته گذشته سفر فوری به دوحه داشتید و دیدار شما با شیخ تمیم بن حمد امیر قطر مورد توجه محافل عربی، خلیجی و بین المللی قرار گرفت آیا درباره مساله بازگشت سفرا به دوحه چیز جدیدی مطرح شده است؟

بالطبع این دیدار در راستای رایزنی و همکاری برادرانه میان کشورهای خلیج عربی و به دستور خادم حرمین شریفین صورت گرفت. این رایزنی به منظور کامل کردن مذاکراتی صورت گرفت که وی با امیر قطر در جده انجامداد. مساله سفرا در حال حل شدن است و فرزندان کشورهای خلیج همگی فرزندان یک ملت هستند که عشق و سرنوشت مشترک آنها را گرد هم آورده است.