القباع ریاض را از طریق بحرین ترک کرد * حملات گسترده برای ضربه زدن به «باند الرقه»

بازرسی نمازگزاران پیش از ورود به مسجد امام صادق که روز جمعه گذشته در معرض یک حمله انتحاری قرار گرفت... در گوشه راست تصویر فهد القباع – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

بازرسی نمازگزاران پیش از ورود به مسجد امام صادق که روز جمعه گذشته در معرض یک حمله انتحاری قرار گرفت… در گوشه راست تصویر فهد القباع – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

روز گذشته مقامات کویتی حملات گسترده ای را در منطقه مسکونی الرقه در استان احمدی در جنوب کشور آغاز کردند تا اعضای باندی که برنامه ریزی و اجرای حمله انتحاری را به عهده داشت و مسجد امام صادق در منطقه صوابر در پایتخت کویت را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن ۲۷ نفر و زخمی شدن ۲۲۷ نفر دیگر شده بود را بازداشت کنند.

این حملات پس از کشف هویت فرد انتحاری که مشخص شد یک جوان عربستانی است صورت گرفت. انتحاری فهد سلیمان عبد المحسن القباع نام دارد و در سال ۱۹۹۲ به دنیا آمده است.

روز گذشته وزارت کشور کویت گفت که القباع بامداد جمعه یعنی چند ساعت پیش از انفجار به فرودگاه کویت وارد شده بود. این وزارت افزود: «سرویس های امنیتی در حال تحقیق و شناسایی شرکا و همکارانی است که این جنایت فجیع را انجام دادند».

در مقابل، وزارت کشور عربستان سعودی نیز روز گذشته اعلام کرد که القباع هیچ سوابق تروریستی نداشته است. این وزارت تأکید کرد: «فهد سلیمان القباع متولد سال ۱۹۹۲ است و سرویس های امنیتی هیچ برخوردی در زمینه فعالیت های مرتبط با تروریسم با او نداشته است، و او بعد از ظهر پنجشنبه از طریق بحرین به کویت رفت». وزارت کشور عربستان سعودی از طریق صفحه رسمی خود در «توییتر» توضیح داد که القباع از طریق سفر هوایی و با پرواز شماره «۱۷۰» ریاض به منامه خطوط هوایی خلیج، عربستان را ترک کرد و پیش از این هیچ سفری برای او ثبت نشده بود.

وزارت تأکید کرد: «همکاری با برادران در کویت برای آگاهی از ابعاد جنایت و طرف هایی که در آن دست داشتند، و همچنین شناسایی دیگر شهروندان عربستانی که با آن ارتباط داشتند ادامه دارد. همچنین همکاری با برادران در بحرین برای شناسایی مدت زمانی که اجرا کننده این جنایت تروریستی، در منامه گذرانده بود نیز ادامه دارد».

از سوی دیگر خانواده القباع در عربستان سعودی از اقدامی که پسر آن ها فهد انجام داد اعلام برائت کرده، و اقدام او را محکوم کردند. آن ها با ابراز وفاداری به رهبری عربستان سعودی، به دولت و ملت کویت تسلیت گفته و با ابراز همدردی با خانواده های شهدا، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند».