کمین های مقاومت نیروهای تقویتی شورشیان به تعز را دفع می کنند… و دولت از «نسل کشی» هشدار می دهد

یمنی ها برای خرید مواد غذایی در صنعا صف کشیده اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

یمنی ها برای خرید مواد غذایی در صنعا صف کشیده اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

شورشیان حوثی در یمن تلاش دارند با دعوت به تشکیل حکومت «مشارکت ملی»، که احزابی از جنوب را در بر می گیرد، در صف های جنوبی ها شکاف ایجاد کنند.

حمزه الحوثی عضو دفتر سیاسی شورشیان، و یکی از برجسته ترین نمایندگان حوثی ها که در کنفرانس ژنو شرکت کرده بود، پس از بازگشت از پادشاهی عمان و رسیدن به صنعا گفت: «طرف های سیاسی در حال حاضر در حال بررسی تشکیل دولتی مبتنی بر مشارکت ملی بین تمام احزاب سیاسی است که در کنفرانس ژنو شرکت کردند». وی افزود: «ارتباط با اکثر جریان ها و احزاب سیاسی در داخل یمن و به ویژه در جنوب به طور مستمر جریان دارد و تفاهماتی نیز وجود دارد».

یک منبع سیاسی یمنی در اظهار نظر نسبت به تصریحات حوثی گفت: «تصریحات او اشاره هایی به مشارکت برخی از جریان های جنبش جنوبی در دولت مورد ادعای او داشت، در حالی که او کاملاً می داند که جریان های اصلی که رهبران آن ها شخصیت هایی هستند که سابقه ای طولانی در مبارزه دارند، با شبه نظامیانی که هر روز جنوبی ها را می کشند هم سو نمی شوند».

این در حالی است که دکتر عبد الرحمن السقاف، دبیر کل حزب سوسیالیست یمن برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که مشارکت در این حکومت را رد کرده است. یک منبع سیاسی یمنی در صنعا، احتمال می دهد که احزاب سیاسی که شورشیان از آن ها سخن می گویند، علاوه بر خود حوثی ها، حزب کنگره عمومی خلق است که ریاست آن را هم پیمان آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق به عهده دارد به علاوه برخی احزاب کوچک که «به سختی به حساب می آیند».

اما در زمینه میدانی، تعدادی از مسلحان حوثی و نیروهای وفادار به صالح در کمینی که مقاومت مردمی در تعز قرار داده بودند کشته شدند. این کمین در مسیر نیروهای تقویتی نظامی بود که از استان الحدیده به شهر تعز می رفتند. شاهدان عینی گفتند که درگیری های شدیدی در پشت این کمین بین دو طرف در گرفت.

در همین راستا، حکومت یمن در بیانیه ای، شرح اوضاع موجود در کشور را نوعی «نسل کشی» برنامه ریزی شده توسط حوثی ها و طرفداران صالح توصیف کرد.