رایزنی های خلیجی در ریاض با ۹ نفر از سران حزب صالح… نیروهای ائتلاف امنیت کشتی رانی را در باب المندب فراهم می کنند

حوثی ها با برگزاری تظاهراتی در صنعا با برافراشتن عکس هایی از حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان سلاح های خود را بالا می برند (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

حوثی ها با برگزاری تظاهراتی در صنعا با برافراشتن عکس هایی از حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان سلاح های خود را بالا می برند (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

یک روز پس از پایان عملیات «طوفان قاطع»، عربستان سعودی تأکید کرد که به هر گونه «اقدامات تهاجمی» از سوی شورشیان حوثی پاسخ خواهد داد. اما در عین حال بر این نکته که راه حل در یمن ممکن از طریق سیاسی حل شود نه نظامی، تأکید کرد.

عادل الجبیر سفیر عربستان در ایالات متحده روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت که ریاض به مرحله دوم این عملیات یعنی مرحله «بازگرداندن امید» منتقل می شود و امیدوار است که گفتگوهای سیاسی بین همه احزاب یمنی، از جمله حوثی ها، به اجرای انتخابات و وضع قانون اساسی جدیدی منجر شود. الجبیر تأکید کرد که نیروهای ائتلاف بر حمایت از کشتیرانی در تنگه باب المندب ادامه خواهند داد. وی گفت: «کشتی هایی که به سوی یمن می روند برای اطمینان از عدم حمل اسلحه برای شورشیان، مورد بازرسی قرار می گیرند».

الجبیر به تهران در مورد حمایت از شورشیان هشدار داد و گفت: «هیچ راهی برای ایران جهت ایجاد نا آرامی در یمن باقی نمی گذاریم، زیرا ایران بخشی از مشکل است نه راه حل».

در همین راستا، «الشرق الأوسط» از منابع آگاه خلیجی اطلاع یافت که ریاض امروز شاهد نشستی بین عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج و ۹ نفر از سران حزب کنگره ملی خلق، که علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن ریاست آن را به عهده دارد، خواهد بود. این نشست یک روز پس از نشست بین سفرای کشورهای عربستان ، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در یمن با سران حزب صالح در پایتخت عربستان صورت می گیرد. در همین میان خبرهایی مبنی بر حل و فصل سیاسی که ممکن است شامل خروج صالح از یمن باشد نیز به گوش می رسد.