وزیر دفاع آمریکا: برای پیشمرگه ها مستقیماً سلاح می فرستیم

حضور وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش در جسله شنیدن گزارش درباره مبارزه با داعش در برابر نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا – عکس از آسوشیتد پرس

حضور وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش در جسله شنیدن گزارش درباره مبارزه با داعش در برابر نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا – عکس از آسوشیتد پرس

بنا به گفته مقامات امنیتی آمریکایی و عراقی، نیروهای امنیت عراقی برای انجام یک ضد حمله جهت بازپس گیری شهر رمادی، مرکز استان انبار، از دست سازمان داعش طی هفته های آینده، خود را آماده می کنند.

مسؤلان جزئیات نقشه حمله مورد انتظار را فاش کردند. مشاوران نظامی آمریکایی بصورت فشرده ای در برنامه ریزی آن کمک کردند. بنا بر این نقشه قرار است که نیروی حمله به رهبری نیروهای مبارزه با تروریسم عراقی خواهد بود و نیروهایی از پلیس فدرال و سربازان ارتش را در بر خواهد داشت. پیش بینی می شود که تعداد کل افراد این نیروها به ۶ هزار سرباز برسد. همچنین برنامه ریزی شده است که جمعی از نیروهای عراقی از اهالی قبایل و افراد پلیس محلی که تعداد آن ها به ۵ هزار مبارز می رسد، در صورت موفقیت بازگرداندن رمادی از دست داعش، وظیفه نگه داشتن زمین را به عهده بگیرند.

اما برای جلوگیری از تنش های فرقه ای، شبه نظامیان بسیج مردمی در حمله رمادی مشارکت نخواهند داشت، و به جای آن در این طرح از شبه نظامیان خواسته شده است در مناطق جنوبی و غرب شهر متمرکز شوند تا از فرار مبارزان «داعش» جلوگیری کنند.

همچنین قرار است نیرویی هوایی به رهبری آمریکا و هواپیماهای اطلاعاتی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، از تلاش های نیروهای عراقی برای به کنترل گرفتن شهر حمایت کنند. مقامات آمریکایی نقش و ترکیب اصلی نیروهای عراقی شرکت کننده در حمله را تشریح کردند، و اصرار داشتند که طرح حمله عراق به دقت آماده شود.

از سوی دیگر، آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در شهادت روز گذشته خود در برابر کمیته نیروهای مسلح در کنگره فاش کرد که ایالات متحده سلاح را به صورت مستقیم برای نیروهای پیشمرگه کرد ارسال خواهد کرد. کارتر افزود: «ما سلاح ها را مستقیماً برای کردها ارسال می کنیم و از دولت عراق می خواهیم با آن موافقت کند». ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد مشترک ارتش به نوبه خود در شهادت مقابل همان کمیته گفت: «اطلاع ندارم که کردها چیزی درخواست کرده باشند و برای آن ها ارسال نکرده باشیم». وی افزود: «شاید درباه حجم و مقدار محموله سؤالاتی داشته باشند و ما به نوبه خود سعی می کنیم به آن رسیدگی کنیم».