ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار - عکس از فارس

ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار – عکس از فارس

ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار، درباره عملکرد دولت روحانی در قبال مطبوعات طی یک سال گذشته گفت: «اگر چه در حوزه رسانه ها و مطبوعات، تور سانسور اندکی از هم گسیخته و امیدها بیشتر شده و گردش اطلاعات افزایش یافته و محدودیت ها کاهش یافته است، اما نکات دیگری نیز در وعده های رییس جمهور وجود داشت که به هیچ وجه تحقق پیدا نکرده است.»

این روزنامه نگار اصلاح طلب در گفتگو با شرق پارسی از جمله به وعده بازگشایی خانه روزنامه نگاران و انجمن صنفی روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: «به رغم اینکه رییس جمهور در اولین مصاحبه مطبوعاتی اش در سال گذشته وعده داده بود که خانه روزنامه نگاران بازگشایی شود اما این اتفاق تا این لحظه نیفتاد.»

وی گفت: «متاسفانه ما هنوز زندانیان مطبوعاتی در ایران داریم و هنوز قوه قضائیه به صورت همه جانبه در ایجاد محدودیت علیه مطبوعات عمل می کند و همچنین شاخص های بین المللی مطبوعات در ایران به شدت پایین آمده است.»

شمس الواعظین گفت: «ما سه شاخص مهم را باید مد نظر قرار دهیم. یکی حق انتشار آزاد مطبوعات است، و باید پرسید آیا این حق در کشور ما به رسمیت شناخته شده یا نه؟ چنین چیزی فعلا در ایران وجود ندارد. حق داشتن امنیت شغلی برای روزنامه نگاران دیگر شاخصه بین المللی است. در کشور ما امنیت شغلی برای روزنامه نگاران بسیار ناچیز است، و سومین شاخصه، حق دادرسی عادلانه هنگام دعاوی حقوقی علیه روزنامه نگاران در محافل دادگستری است. آیا چنین حقی برای روزنامه در ایران محترم شناخته می شود؟ متاسفانه چنین نیست. اگر حکومت و دولت ادله ای برای این حرف دارد بگوید که من معتقدم چنین ادله ای ندارد.»

این روزنامه نگار ایرانی افزود: «به رغم تمامی شاخصه هایی که اشاره کردم ما می دانیم که دولت روحانی تحت فشار است و به وعده های خودش در قانون اساسی باید پایبند باشد.»

شمس الواعظین افزود: «ما درباره عملکرد روحانی امیدواریم و بسیار خوشبینیم و محدودیت های او را هم درک می کنیم و لذا با صبوری با این موضوع برخورد می کنیم تا اینکه به زودی شاهد گشایشی در فضای مطبوعات باشیم».

بهمن ماه پارسال بیش از ۷۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از وی خواستند به وعده خود عمل کند و در جهت بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بکوشد.

در آن نامه آمده بود: «جامعه روزنامه‌نگاران کشور همچنان چشم انتظار فک پلمب دفتر انجمن صنفی خود هستند که دلایل بسته ماندن آن بر جنابعالی کاملا روشن است.»

روزنامه‌نگاران به روحانی یادآوری کردند که از فردای روزی که به عنوان رئیس جمهور آغاز به کار کرد، قول بازگشایی انجمن صنفی را داد، قولی که هنوز برآورده نشده است.

در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۸۸ نیروهای امنیتی ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به دستور قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران، پلمب کردند. در آن زمان اعتراض‌های اجتماعی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران به اوج خود رسیده بود. بدین ترتیب فعالیت‌های این انجمن که سابقه ۱۲ سال فعالیت مستمر داشت متوقف شد.

از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هم روز دوشنبه گفت: یکی از مباحثی که درباره هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح بوده آن است که تاکنون بیشتر نقش چماق را ایفا کرده و به دنبال بررسی برای توقیف، لغو پروانه، تذکر کتبی و شفاهی است.

به گزارش ایرنا، علی جنتی در مراسم رونمایی از نخستین دانشنامه مطبوعات ایران تاکید کرد در کنار اهرم های تنبیه برای متخلفان مطبوعاتی ضروری است با در نظرگرفتن شاخص هایی برای آثار و مطالب ارزشمند تشویق و ترغیب درنظر گرفته شود .