دیدار نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق (چپ) با شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران - عکس ار خبرگزاری فارس

دیدار نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق (چپ) با شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران – عکس ار خبرگزاری فارس

در حالی که وضعیت امنیت در عراق بحرانی می شود و اخبار نفوذ داعش به عراق، نگرانی های جدی کشورهای همسایه و غرب را به دنبال داشته، اظهارات متناقضی از مقامات ایرانی و آمریکایی شنیده می شود.

ایران اکنون بسیار نگران است که نه تنها باید به کمک دولت عراق بیاید و ارتش فروپاشیده این کشور را منسجم کند و جلوی پیشروی های داعش بگیرد که نگران ایجاد کشور مستقل کردستان نیز هست.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به منظور رایزنی‌ درباره داعش وارد ایران شد تا با مقامات ایرانی پیرامون تحولات اخیر عراق دیدار و گفتگو کند. از آن جایی که وی دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را در صدر دستور کار خود در این سفر به ایران قرار داد، می توان به اهمیت نقش کردها برای ایران پی برد.

بارزانی در اولین جلسه این سفر رسمی، در دیدار با شمخانی، ضمن ارایه گزارشی جامع از روند تحولات نظامی، سیاسی و امنیتی در عراق، داعش را «دشمن مشترک همه کشورها، اقوام و مذاهب» خواند و گفت: «مردم عراق با حفظ وحدت و انسجام ملی بحران موجود را نیز چون گذشته پشت سر خواهند گذاشت.»

نگرانی دولت ایران به عدم حمایت کردها از دولت مرکزی عراق در برابر جنگجویان داعش و بهره برداری آنان از حوادث اخیر عراق محدود نمی شود، بلکه نگرانی بزرگتر ایران تشکیل کشور مستقل کردستان در مرزهای غربی این کشور است.

تخست وزیر اقلیم کردستان عراق با اشاره ضمنی به این نگرانی، بر اهمیت انسجام و یکپارچگی عراق تاکید کرد، اظهارداشت: «دولت اقلیم کردستان از مجموعه ظرفیت های خود برای حفظ انسجام و یکپارچگی عراق استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که وحدت و انسجام کشور عراق دستخوش اقدامات غیرانسانی تروریست های بی هویت و ضدبشر شود.»

شمخانی نیز در این دیدار از کردها خواست تا در کنار دولت مرکزی عراق بایستند و انسجام و یکپارچگی عراق را حفظ کنند.

وی بحران فعلی در عراق را «ناشی از دخالت و همکاری دشمنان غربی و منطقه ای» خواند و بر اهمیت اتحاد عراقی ها تاکید کرد: «امروز زمانی است که کرد و شیعه و سنی برای دفاع از عراق یکپارچه و متحد ضمن بازگرداندن آرامش و امنیت به این کشور، خطر تروریسم و توسعه آن در منطقه را دفع کنند.»

حسین امیر عبداللهیان هم در گفتگو با ایرنا همچنین گفته است که ایران به طور قطع کردها را تشویق می کند تا برای مبارزه با افراط گرایی به دولت مرکزی عراق کمک کنند.

در روزهای گذشته کردها به عنوان برنده حوادث اخیر عراق معرفی شده اند و آنها توانسته اند کنترل بر چند شهر از جمله خانقین و شهر نفتی و ثروتمند کرکوک را پیدا کنند. کردها بیش از ۱۰ سال در تلاش بودند تا بتوانند بر کرکوک تسلط پیدا کنند اما دولت مرکزی عراق و نوری مالکی همواره مخالف سرسخت این خواسته کردها بود. کرکوک که دارای ترکیبی از جمعیت کرد ، عرب و ترکمن است تامین کننده ۴۰ درصد نفت عراق است.

خانواده بارزانی که قدرت را در کردستان عراق در اختیار دارند در سالهای گذشته مناسبات بسیار نزدیکی به دولت ترکیه ایجاد کرده اند و به همین نسبت از تهران دور شده اند. مسعود بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان نیز چند ماه پیش در شهر کردنشین دیار بکر در ترکیه مورد استقبال گرم رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه واقع شد. ترکیه همچنین در هفته های اخیر به کردها کمک کرد تا بتوانند نفت خود را مستقلانه به بازارهای جهانی روانه کنند، موضوعی که خشم دولت بغداد و نوری مالکی را برانگیخت.

سخنان امیر عبدالللهبان و سخنانی که میان شمخانی و بارزانی صورت گرفت نشان از ان دارد که دولت ایران و مقامات کردستان عراق باید اعتمادسازی میان طرفین را از سر بگیرند و با دقت و نگرانی حوادث عراق را دنبال کنند.

نیچروان بارزانی نیز در این دیدار تاکید کرد که دولت منطقه کردستان عراق اجازه نخواهد داد که وحدت و انسجام کشور عراق دستخوش اقدامات غیر انسانی تروریستهای شود.

سخنان امیر عبدالللهبان و سخنانی که میان شمخانی و بارزانی صورت گرفت نشان از ان دارد که دولت ایران نسبت به مقامات کردستان عراق اعتماد خود را از دست داده است و با دقت و نگرانی حوادث عراق را دنبال می کند.

سناتور آمریکایی: برای جلوگیری از سقوط دولت عراق به کمک ایران نیاز است

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا، روز یکشنبه، ۲۵ خرداد، گفت «برای جلوگیری از سقوط دولت عراق نیاز به کمک ایران است.»

به گزارش شبکه «سی بی اس»، گراهام که خواستار گفتگو با ایران شده، و همکاری واشنگتن با تهران در این برهه زمانی را با همکاری آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی در زمان استالین و در زمان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

گراهام جمهوری خواه که به موضعگیری علیه ایران مشهور است، با چنین اظهاراتی حیرت کارشناسان را برانگیخت. او پیشتر «نشان دادن قدرت» را تنها راهی خوانده بود که می‌تواند تهران را مجبور کند دست از برنامه اتمی خود بکشد.

سخنان این سناتور برجسته جمهوریخواه در حالی بیان می‌شود که گزارشی تازه در روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید آمریکا خود را برای گفت‌وگوهای احتمالی با ایران در مورد رخدادهای عراق آماده می‌کند، هرچند به گفته مقام‌های آمریکایی هنوز مشخص نیست این گفت‌وگوها از چه کانالی انجام شود.

از سوی دیگر وزیران امور خارجه ایران و انگلیس، در گفتگویی تلفنی آخرین تحولات عراق را بررسی کردند. در تماس تلفنی ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طرفین درباره بحران عراق و روابط دوجانبه تبادل نظر و گفتگو کردند.