بحران‌های منطقه، سعودی را در جایگاه مقابله قرار می‌دهد

علاوه بر خاموش کردن آتشی که سعی در شعله‌ور کردن منطقه دارد و مسائل دیگری همچون آفریقا، پاکستان و افغانستان، همچون سال‌های ۲۰۱۸ و قبل از آن سعودی در حال غنی کردن روابط خلیجی و اقلیمی خود بود.
به گزارش الشرق الاوسط، سعودی از ابتدا نیز دولت مقابله در خاورمیانه به‌شمار می‌رفت اگر چه در ۴ سال گذشته همزمان با پیشرفت اقتصادی که روند تندتری و محکم‌تری گرفت اولویت‌هایش به دلیل تنش نظامی و سیاسی منطقه تغییر کرد.
در سال ۲۰۱۹ سعودی سعی در خنثی کردن دخالت‌های خارجی در خود و منطقه دارد، به خصوص تروریسم ایرانی. اما دیگر نقش سنتی برای اینکار اتخاذ نخواهد کرد بلکه یک دیپلماسی مؤثر برای جبهه‌های مقابل خود به کار می‌برد.
در یمن: روند سیاسی را با کشورهای ائتلاف تقویت می‌کند و عملیات نظامی در برابر دوره آبادنی و توسعه نقش پررنگ‌تری نخواهد داشت. در واقع آبادانی و توسعه برنامه اساسی آن در این کشور خواهد بود.
کشورهای آفریقایی: ریاض به تقویت و تسریع روند همکاری و توسعه میان کشورهای آفریقایی ادامه می‌دهد چرا که باعث ایجاد صلحی خواهد شد که همه برنامه‌های غیر مشروع را تحت شعاع قرار می‌دهد. ائتلاف کشورهای دریای سرخ با استقبال از اعضای جدید و تکامل بیشتر در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت.
خلیج و بحران قطر: پادشاهی عمان میزبان دیدارها و نشست‌های دوره جدید شورای همکاری کشورهای خلیج خواهد بود و هماهنگی با وجود قطر کم خواهد بود اما میان کشورهای شورا توافقنامه‌ای اجتماعی وجود دارد که ادامه خواهد داشت و شاید در خصوص دوحه علیرغم عدم پایبندی آن و طرفداری از تروریسم و افراط گرایی تجدید نظر کند.
بحران سوریه با توجه به پیامدها و ارتباطاتش در اقیانوس، گسترش گروه‌های تروریستی و وارد شدن شبه‌نظامیان ایرانی در صف مقابله، پرونده مهم منطقه است. سعودی در این زمینه به آبادانی شهرهای آزاد شده زیر نظر سازمان ملل می‌پردازد.
سعودی با کشورهای آسیای میانه روابط دپیلماسی، اقتصادی و توسعه‌ای خواهد داشت به خصوص که این مناطق در امتداد ایران است.

اقتصاد سعودی

انتظار می‌رود سعودی در سال ۲۰۱۹ به اجرای مجموعه‌ای از اقدامات، تصمیمات و سیستم‌های جدید بپردازد که باعث تقویت معادله‌های رشد و افزایش سطح سرزندگی بخش خصوصی کشور شود؛ بنابراین به خصوص سازی بخش‌های بیشتری دست خواهد زد که ۵ بخش دولتی است.
برای اولین بار کشورهای خارجی وارد بازار بورس سعودی می‌شوند که در ابتدا شرکت‌هایی از منطقه هستند که تابع بازارهای مجاور هستند.
انتظار می‌رود سعودی در سال ۲۰۱۹ صادرات و چک را در بازهای داخلی و خارجی راه بیندازد که نقطه عطفی در خلق کانال‌های سرمایه‌گذاری مهم در بازار داخلی و تقویت سطح حضور جهانی آن در بازار ابزار بدهی خواهد بود.
سعودی وارد مرحله تازه‌ای در بومی سازی کارها و بخش‌ها و ایجاد فرصت‌های کاری خواهد شد.
انتظار می‌رود شاخص‌های جهانی، بازار سهام سعودی را بخشی از شاخص‌های بازارهای نوظهور معرفی کند که جذابیت بازار داخلی را افزایش می‌دهد.
وزارت اطلاعات و فناوری اقدام به بومی‌سازی کرده و ۴۳ درصد از کارمندان آن بومی خواهند شد.
در زمینه نفت در سال ۲۰۱۹ بر اساس توافق اوپک، سعودی تولید نفت را کاهش خواهد داد.
میزان بودجه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۹۵ میلیارد دلار خواهد بود که ۷ درصد از سال ۲۰۱۸ بیشتر است، میزان درآمدهای آن نیز ۲۶۰ میلیارد دلا با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته‌است.
در این سال مجوز سرمایه‌گذاری‌های خارجی و حمل بار از طریق بنادر افزایش می‌یابد.
در سایه افزایش رشد اقتصادی سعودی بر اساس گزارش‌های جهانی، انتظار می‌رود که افزایش بودجه تأثیر مثبتی بر رشد اقتصاد آن خواهد داشت.
همچنین انتظار می‌رود که سعودی در سال ۲۰۱۹ به اجرای برنامه‌های خود در بخش انرژی تجدیدپذیر و صدور سیستم جدید مجوز معدنی ادامه دهد.

السعودیه ۲۰۱۹: إثراء الإقلیم بالتنمیه… وتسارع الإصلاحات الاقتصادیه

على إیقاع عام ۲۰۱۸، وما قبله، والسعودیه مستمره فی إثراء العلاقات فی محیطیها الخلیجی والإقلیمی، علاوه على نزع أی فتیل یسعى إلى تلغیم المنطقه بالأزمات، وما وراءها من حدائق خلفیه فی أفریقیا ووصولاً إلى باکستان وجارتها أفغانستان. السعودیه منذ تاریخها تمث