قایق‌های بمب‌گذاری شده حوثی‌ها در ساحل حدیده «روند اعتمادسازی» را از بین می‌برد

ریاض: عبدالهادی حبتور

ائتلاف حامی مشروعیت در یمن در راستای مذاکرات سوئد و تقویت اعتمادسازی، ۳۴۰ نامه از حوثی‌های بازداشت شده در زندان‌های ارتش یمن را برای خانواده‌هایشان ارسال کرد، اما حوثی‌ها در یک اقدام کاملا برعکس، برای انجام عملیات تروریستی علیه ناوگان دریایی و تجارت بین‌المللی، دو قایق بمب‌گذاری شده را روانه بندر الحدیده کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای مشترک ائتلاف حمایت از مشروعیت و دولت قانونی یمن گفت: «نیروهای دریایی ائتلاف دو روز پیش دو قایق بمب‌گذاری شده را کشف کرد که شبه‌نظامیان حوثی از منطقه المحیا واقع در شمال الصلیف که در مجاورت بندر الحدیده قرار دارد روانه دریا کرده بودند. گفتنی است اولین قایق در ساعت پنج صبح و قایق دوم تقریبا یک ساعت بعد از آن منهدم شدند».
المالکی با اشاره به تلاش‌های نیروهای ائتلاف به منظور آماده سازی فضا برای مذاکرات آینده افزود: «توسط هلال احمر ۳۴۰ نامه از زاندنیان حوثی در زندان‌های ارتش یمن برای خانواده‌هایشان ارسال شد. ائتلاف همچنین بار دیگر و قبل از آغاز مذاکرات ضمن اعلام حمایت از میانجی‌گری مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن، مجروحین را به مسقط اعزام کرد. ما همه تلاش خود را در راستای موفقیت مذاکرات از جمله موضوع زندانیان انجام می‌دهیم».
وی در ادامه یادآور شد: «دولت یمن اعلام کرد که هزاران زندانی در زندان‌های حوثی به سر می‌برند، علاوه بر این روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و شخصیت‌های برجسته به روش‌های غیرقانونی به قتل می‌رسند، همچنین تعدادی از شخصیت‌های فرقه بُهره‌ها (یکی از انشعاب‌های اسماعیلیان) نیز در طی چهار سال گذشته بازداشت شده‌اند».
سخنگوی ائتلاف ضمن نفی استفاده سیاسی و نظامی از مسأله بازداشت‌شدگان گفت: «این یک مسأله انسان‌ دوستانه است و نمی‌توان از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی و نظامی استفاده کرد… مباحثی در خصوص آزادی زندانیان در مذاکرات سوئد و با نظارت سازمان ملل وجود دارد، اما تاکنون جزئیاتی در این زمینه به دست ما نرسیده است».
المالکی همچنین از درمان ۲۱ هزار زخمی ارتش ملی یمن در مرکز کمک‌رسانی ملک سلمان در یمن و یا انتقال به مصر، اردن و هند خبر داد. برخی از مجروحین نیز در خانه‌های شخصی در کشور سعودی معالجه می‌شوند.
نیروهای ائتلاف همچنین اعلام کردند: «مذاکراتی با دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای ایجاد مسیرهای امن جدید از الحدیده به صنعا و به منظور انتقال مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه انجام شده است».