حسن روحانی- رییس جمهور ایران

حسن روحانی- رییس جمهور ایران

رییس جمهور ایران با دعوت مسلمان به وحدت و یکپارچگی اعلام کرد که گروهی به دلیل ناآشنا بودن با فرهنگ و حقیقت اسلام، از نام جهاد استفاده کرده و چهره آن را منحرف و واژگونه نشان داده اند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز جمعه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران گفت: «دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تنازع، اختلاف و شکاف بین مسلمین و تعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام هراسی در سراسر جهان هستند تا سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام ایجاد کنند.»

وی افزود: «گروه هایی که نه از فرهنگ اسلام نه از حقیقت اسلام و نه از اخلاقیات اسلام مطلع هستند، به نام اسلام و به نام جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگونه معرفی می کنند و اختلافات بین مسلمین را بیشتر می کنند.»

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از قدرت های بزرگ در جهان خواستار چیره شدن بر منابع نفتی، انرژی مسلمانان هستند گفت: «آن ها می خواهند حضور نظامی و سلطه فرهنگی خود را توجیه کنند. آنها که می خواهند غاصبان و متجاوزان صهیونیست بر منطقه ما تسلط یابند این هدف شوم را عمق می دهند و اسلام هراسی را در میان افکار عمومی جهان تبلیغ می کنند.»

وی افزود: «جهان اسلام امروز نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف ها دارد. دشمنان اسلام و دشمنان مسلمین همواره این دو هدف شوم را دنبال کرده اند یعنی ایجاد تنازع، اختلاف و شکاف بین مسلمین و تعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام هراسی در سراسر جهان را تبلیغ می کنند تا سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام ایجاد کنند.»

وی یکی از برنامه های اصلی دولتش را پیشبرد برنامه های مقابله با اسلام هراسی معرفی کرد و گفت:« در تبلیغات گسترده نابجای دهه های گذشته همواره اسلام و مکتب اسلام را به عنوان مکتب خشونت و افراطی گری ترویج و تبلیغ کردند. ایران به عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراطی گری را در دست گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسئله مقابله با افراط و خشونت را مطرح کرد همان طرحی که به “ویو” معروف شد، این طرح ایران در مجمع سازمان ملل توسط رییس جمهور پیشنهاد داده شد و در دستور کار مجمع قرار گرفت و ظرف چند ماه به تصویب رسید.»

قطعنامه پیشنهادی «ویو» از سوی ایران در مورد «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» به مجمع جهانی سازمان ملل ارائه شده بود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ با اجماع و ۱۹۰ رای مثبت به تصویب رسید.
رییس جمهور ایران در اینباره گفت: «همان کشورهایی که تبلیغ کردند که مسلمانان و ایران در پی خشونت و افراط هستند همگی ناچار شدند به این طرح رای دهند. این اولین گام در برابر اسلام هراسی بود که دشمنان اسلام سالیان دراز در پی آن بودند.»

روحانی: در زمینه فناوری هسته ای چیزی برای مخفی کردن نداریم

رییس جمهور ایران با اشاره به توافق ژنو گفت: «ثمره اول این توافق این بود که برای بسیاری از افکار عمومی دنیا روشن شد جمهوری اسلامی ایران چیزی برای مخفی کردن در زمینه فناوری هسته ای ندارد. فناوری هسته ای ایران صرفاً صلح آمیز و برای مقاصد صلح آمیز است.»

وی ادامه داد: «بنابراین جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف مهمش مقابله با طرح ایران هراسی در سال های گذشته بوده است. امروز برای جهانیان روشن شده است ایران نه تنها دنبال سلاح هسته ای نیست و نه تنها دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده بلکه طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار حرام و تحریم شده بلکه این ملت و کشور خودش در سال های گذشته قربانی سلاح کشتار جمعی است.»