حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در پیامی به خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، فرارسیدن روز ملی عربستان را به پادشاه، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

روحانی در این پیام ابراز امیدواری کرد دو کشور در آینده «شاهد گسترش روز افزون همکاری‌های برادرانه» باشند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز طی پیامی که برای «امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ولیعهد و معاون شورای وزیران پادشاهی عربستان سعودی ارسال شده، در پیامی فرا رسیدن روز ملی عربستان سعودی را به مردم و دولت آن کشور تبریک گفت.

جهانگیری در پیام خود اظهار امیدواری کرد مناسبات و همکاری های میان دو کشور بیش از پیش در کلیه زمینه های مورد علاقه طرفین توسعه یابد.

رئیس جمهور ایران هفته گذشته در جلسه ای با مسئولان حج و زیارت، تاکید کرد: «تنش های جزئی میان دو کشور وجود دارد که هر دو طرف علاقمند هستند که این تنش ها از سر راه برداشته شوند تا منافع مشترک دو کشور و دیگر کشورهای مسلمان تضمین شود.»

روحانی در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرده بود بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه سطوح اولویت مهم دولت وی خواهد بود. وی در این مصاحبه گفت: درباره عربستان سعودی، من در نظر دارم رقابت ناخوشایند بین دو کشور را که اخیرا تشدید شده به احترام متقابل و توافقاتی به نفع دو طرف و نیز همکاری به منظور ارتقای امنیت و برقراری ثبات در منطقه تبدیل کنم.»

وی در ادامه گفته بود: «ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند.»

متن پیام تبریک حسن روحانی رئیس جمهور به پادشاه عربستان سعودی بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خادم الحرمین الشریفین
جناب آقای ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود
پادشاه عربستان سعودی
السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

فرارسیدن روز ملی عربستان سعودی را به جنابعالی، دولت و ملت آن کشور صمیمانه تبریک می گویم.

امیدوارم در پرتو وحدت و همدلی و با بهره‌گیری از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، شاهد گسترش روز افزون همکاری‌های برادرانه میان دو کشور باشیم.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جنابعالی و عزت و بهروزی دولت و ملت مسلمان عربستان سعودی را مسألت دارم.

حسن روحانی – رئیس جمهوری اسلامی ایران