بازرسان سازمان ملل روز چهارشنبه دوباره به سوریه رفتند

بازرسان سازمان ملل روز چهارشنبه دوباره به سوریه رفتند

خبرهای جسته و گریخته به نقل از دیپلمات ها در نیویورک حاکی است که پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل بر سر صدور قطعنامه‌ای در مورد خلع سلاح شیمیایی سوریه به توافق نزدیک شده‌اند.

به گفته منابع دیپلماتیک، این توافق در نشست روز چهارشنبه وزیران خارجه ۵ عضو دائم شورای امنیت و “بان کی مون” دبیرکل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفته است.

با این حال نمایندگان روسیه در شورای امنیت می‌گویند هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است.

این اظهارات در پی نشست وزیران خارجه پنج قدرت جهانی با دبیرکل سازمان ملل ایراد شده است.

پیش از این روسیه در برابر تلاش آمریکا و متحدانش برای گنجاندن احتمال مداخله نظامی علیه سوریه در صورتی که تن به خلع سلاح شیمیایی ندهد مقاومت کرده بود.

بر این اساس پیش نویس قطعنامه جدید به زودی برای تصمیم گیری در نشست ۱۵ عضو شورای امنیت مطرح می شود. قرار است اعضای دائم این شورا روز جمعه برای بررسی بیشتر این موضوع گردهم آیند.

برگزاری نشست صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ از جمله محورهای گفتگوها در نشست مذکور خواهد بود.

در این میان بازرسان سازمان ملل متحد بار دیگر روز چهارشنبه به سوریه رفتند تا در زمینه ادعاهای مطرح شده در زمینه چندین حمله شیمیایی در این کشور بررسی کنند.

آنها ماه گذشته میلادی نیز در سوریه بودند و در زمینه حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت حومه دمشق تحقیقاتی را انجام دادند.

سپس در گزارشی که این بارزسان در روز ۱۶ سپتامبر منتشر کردند تأکید شد که در این حمله، گاز سارین مورد استفاده قرار گرفته بود.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دیروز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار صدور یک قطعنامه قاطع از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایبندی بشار اسد به تعهدش در زمینه خلع سلاح شیمیایی سوریه شد.

اگرچه در گزارش اخیر بازرسان سازمان ملل درباره عاملان حمله روز ۲۱ اوت سخنی به میان نیامده است اما آمریکا، بریتانیا و فرانسه بر این عقیده اند که تردیدی نیست دولت سوریه مسؤول اصلی این حمله شیمیایی است؛ حمله ای که در آن هزار و پانصد نفر که اغلب آنها را کودکان تشکیل می داد به قتل رسیدند.