حسن روحانی رییس جمهور ایران - عکس از خبرگزاری مهر

حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از خبرگزاری مهر

رییس جمهور ایران با اشاره به اینکه بهره گیری از فناوری غرب در عرصه رسانه یک ضرورت است گفت: «ما نیز باید از ابزار و فناوری مدرن در عرصه رسانه برخوردار باشیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی در افتتاحیه هفتمین اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی که روز یکشنبه در تهران برگزار شد، گفت: «ما نمی توانیم از ابزارهای مدرن فاصله بگیریم و از سرعت و ظرافت و هنر تاثیرگذاری از دنیای غرب عقب بمانیم.»

وی افزود: «امروز هرکس سریع تر خبرش را به گوش برساند او می تواند افکار عمومی را به سمت خواسته های خود هدایت کند و خبرهای بعدی انفعالی است.»

رییس جمهور ایران با بیان اینکه در دنیانی ارتباطی امروز دیگر رادیو و تلویزیون کنار گذاشته شده و موبایل و اینترنت جای آن را پر می کند گفت: «ما باید خودمان را به ابزار مدرن برای نبرد فرهنگی تجهیز کنیم .»

وی افزود: «امروز دنیای غرب نمی خواهد که اسلام در مسیر فناوری مدرن قرار گیرد آنها سلطه و تفرق خود را بر انحصاری کردن فناوری مدرن می دانند و به بهانه های مختلف می خواهند دنیای اسلام را با فاصله ای چند ساله با دنیای به اصطلاح پیشرفته صنعتی خودشان قرار دهند.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران بارها بر ضرورت به کار گیری و گسترش فناوری های نو، اینترنت و نیز شبکه های اجتماعی تاکید کرده است. وی روز شنبه گذشته هم از حضور مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرد و از وزارت ارتباطات این کشور خواست پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.

اظهارات حسن روحانی در این باره در حالی صورت می گیرد که اینترنت در ایران به شدت زیر کنترل حکومت قرار دارد. بخشی از این کنترل، فیلترینگ سایت‌های اینترنتی است وبخشی دیگر از محدودیت‌ها از طریق کنترل سرعت اینترنت اعمال می‌شود.

دولت ایران با هدف کنترل بیشتر اینترنت از سال‌ها پیش بر روی طرح “اینترنت ملی” یا “اینترانت” کار می‌کند. از این طرح به عنوان “اینترنت پاک” نیز یاد می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران پارسال از بررسی طرحی خبر داد که براساس آن کاربران قبل از ورود به اینترنت احراز هویت می‌شوند. هدف از این کار، اجرای سطوح متفاوت فیلترینگ برای گروه‌های مختلف کاربران اینترنتی در ایران است.

گروهی از وبلاگ‌نویسان، کنشگران آنلاین و کاربران ایرانی اینترنت سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، از او خواسته بودند که بهبود مدیریت اینترنت درایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.